Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22310%2F17%3A43913175" target="_blank" >RIV/60461373:22310/17:43913175 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Jan Tumpach a cesta k českému mozaikovému materiálu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Vývoj mozaikového skla v českém prostředí proslulém kvalitními sklářskými produkty patřil k metám domácí prvorepublikové průmyslové výroby. Podporou a propagací myšlenky ?české mosaiky? se zabýval královéhradecký Sklářský ústav od roku 1924. Pokusy o zavedení stabilní výroby mozaikového skla se však nesetkávaly s úspěchem. Volání pro české výrobě mozaikového skla bylo vyslyšeno až na počátku 30. let 20. století. Výzvy se chopil stavitel Jan Tumpach, jehož malá specializované huť fungující v Praze Záběhlicích byla schopna brzy vyrobit přesně štípatelný materiál v dostatečné škále barevných odstínů. Výrazný podíl na tomto výsledku mělo experimentování sklářského technologa Michala Ajvaze. Slibně se rozvíjející podnik vsadil hned v počátcích na již osvědčené tvůrce, se kterými okamžitě spojil svou činnost. Samostatnou kapitolou v Tumpachově činnosti byla spolupráce se Sklářskou školou v Železném Brodě, resp. s Oldřichem Žákem, který zde zavedl výuku muzivního umění. Vlastní mozaikové sklo spolu s rozsáhlou reklamní kampaní a prezentací mozaik na světových výstavách přispěly k úspěchu podniku, který ve 30. letech 20. století prováděl řadu prestižních zakázek. Od roku 1935 podnik pracoval i na mozaikách, které měly nahradit starší nástěnné malby Mikoláše Alše ve vestibulu Staroměstské radnice v Praze. Do průběhu posledních prací však zasáhla náhlá smrt Jana Tumpacha. Mozaikářská činnost podniku byla následně paralyzována bývalými zaměstnanci. Ajvaz odešel z firmy i s dokumentací a recepturami výroby skla, umělecký vedoucí dílny Stanislav Ulman připravil ateliér o probíhající zakázku v interiéru Staroměstské radnice. Ztrátě důvěry se firma Tumpach bránila jen obtížně a původní renomé podnik již zpět nezískal. Prostory záběhlické provozovny podniku byly nakonec pronajaty k jinému využití a zásoby ceněného domácího mozaikářského skla převzali pracovníci mozaikářské huti Ústředí uměleckých řemesel.

  • Název v anglickém jazyce

    Jan Tumpach and the path to Czech mosaic material

  • Popis výsledku anglicky

    The development of mosaic glass in the Czech environment, famous for its high-quality glass products, was one of the foundations of the First Republic?s domestic industrial production. The Hradec Králové Glass Institute was involved in the promotion and support of the idea of ?&quot;Czech Mosaics? since 1924. Attempts to introduce a stable mosaic glass production, however, were not initially successful. The call for Czech mosaic glass production was finally heard only in the early 1930?s. The challenge was taken up by the builder Jan Tumpach, whose small specialized glassworks operating in Prague Záběhlice was able to quickly produce accurately split material in a sufficient range of color shades. A significant part of this was the results of experimentation by the glass technologist Michal Ajvaz. From the very beginning, the optimistically developing business bet on well-established creators with whom they immediately combined their activities. The mosaic glass itself, together with an extensive advertising campaign and mosaic presentations at world exhibitions, contributed to the success of the company, closing a number of prestigious contracts in the 1930?s. From 1935, the company worked on mosaics in the lobby of the Old Town Hall in Prague. The sudden death of Jan Tumpach, however, interrupted the course of the last works. The company?s mosaic activity was subsequently paralyzed by its former employees. Michal Ajvaz left the company, taking the documentation and recipes for the production of glass with him, and the artistic manager of the workshop Stanislav Ulman cost the studio the ongoing order in the interior of the Old Town Hall. Tumpach?s company was unable to prevent the loss of trust, and the business did not recover its original renown. The premises of the factory were eventually rented for another use, and the supplies of the prized domestic mosaic glassworks were taken over by the staff of the mosaic workshop of the Center of Artistic Crafts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60401 - Arts, Art history

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/DG16P02M056" target="_blank" >DG16P02M056: Restaurování mozaik tzv. české mozaikářské školy ze skla a kamene</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2017

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zprávy památkové péče

  • ISSN

    1210-5538

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    77

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    254-259

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus