Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Využití vodíku v dopravě

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22320%2F21%3A43921946" target="_blank" >RIV/60461373:22320/21:43921946 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/52" target="_blank" >http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/52</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.35933/paliva.2021.02.03" target="_blank" >10.35933/paliva.2021.02.03</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Využití vodíku v dopravě

  • Popis výsledku v původním jazyce

    V posledních letech je snaha využívat ekologičtější prostředky a minimalizovat ekologické dopady v celém životním cyklu produktů. Důležitým bodem této ekologizace je i snížení emisí z energetického průmyslu a dopravy. Pokud se zaměříme na emise z dopravy, jedná se především o emise CO2, NOx a pevných částic. Tyto emise vznikají zejména využíváním fosilních paliv. V dopravním sektoru lze snížit množství vznikajících lokálních emisí CO2, NOx a pevných částic zavedením vodíkové mobility, která tyto emise neprodukuje a navíc může být založena na obnovitelných zdrojích energie. Naskýtá se však otázka, zda je pro dopravu možné vyprodukovat dostatečné množství vodíku za využití pouze obnovitelných zdrojů energie. Cílem tohoto příspěvku je popsat aktuální stav vodíkové mobility v ČR, ve světě a její vyhlídky do budoucnosti. Dále zhodnotit účinnost získání vodíkového paliva (např. z fosilních paliv nebo z obnovitelných zdrojů energie) a celkovou účinnost přeměny chemické energie na mechanickou energii. Nedílnou součástí příspěvku je i kritické zhodnocení využití vodíku v dopravě.

  • Název v anglickém jazyce

    Hydrogen for transport

  • Popis výsledku anglicky

    In recent years, efforts to use environmentally friendly resources and minimizing environmental impacts throughout the life cycle of products. The important point is that greening and reducing emissions from energy industry and transport. If we focus on emissions from transport, these are mainly CO2, NOx and particulate emissions. These emissions arise mainly from the use of fossil fuels. In the transport sector, local CO2, NOx and particulate emissions can be reduced by introducing hydrogen mobility that does not produce these emissions and can be based on renewable energy sources. The contribution shows that the overall efficiency of the conversion of chemical energy into mechanical energy of the vehicle&apos;s wheel movement, the so-called Well to Wheel (WtW) is the highest in the case of petroleum fuels (84%). The lowest efficiency WtW is in the case of hydrogen produced from water electrolysis. When assessing the overall efficiency WtW (fuel and utilization) is the highest value (18–21 %) in the case of a combination of fossil fuel and the combustion engine. The lowest value of the total efficiency is for the combination of hydrogen produced by electrolysis of water and the combustion engine (3–5 %).

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    20704 - Energy and fuels

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2021

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Paliva

  • ISSN

    1804-2058

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    13

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    8

  • Strana od-do

    42-49

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85110373540