Využití vodíku v dopravě
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22320%2F21%3A43921946" target="_blank" >RIV/60461373:22320/21:43921946 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/52" target="_blank" >http://paliva.vscht.cz/cz/archiv-clanku/detail/52</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.35933/paliva.2021.02.03" target="_blank" >10.35933/paliva.2021.02.03</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Využití vodíku v dopravě
Popis výsledku v původním jazyce
V posledních letech je snaha využívat ekologičtější prostředky a minimalizovat ekologické dopady v celém životním cyklu produktů. Důležitým bodem této ekologizace je i snížení emisí z energetického průmyslu a dopravy. Pokud se zaměříme na emise z dopravy, jedná se především o emise CO2, NOx a pevných částic. Tyto emise vznikají zejména využíváním fosilních paliv. V dopravním sektoru lze snížit množství vznikajících lokálních emisí CO2, NOx a pevných částic zavedením vodíkové mobility, která tyto emise neprodukuje a navíc může být založena na obnovitelných zdrojích energie. Naskýtá se však otázka, zda je pro dopravu možné vyprodukovat dostatečné množství vodíku za využití pouze obnovitelných zdrojů energie. Cílem tohoto příspěvku je popsat aktuální stav vodíkové mobility v ČR, ve světě a její vyhlídky do budoucnosti. Dále zhodnotit účinnost získání vodíkového paliva (např. z fosilních paliv nebo z obnovitelných zdrojů energie) a celkovou účinnost přeměny chemické energie na mechanickou energii. Nedílnou součástí příspěvku je i kritické zhodnocení využití vodíku v dopravě.
Název v anglickém jazyce
Hydrogen for transport
Popis výsledku anglicky
In recent years, efforts to use environmentally friendly resources and minimizing environmental impacts throughout the life cycle of products. The important point is that greening and reducing emissions from energy industry and transport. If we focus on emissions from transport, these are mainly CO2, NOx and particulate emissions. These emissions arise mainly from the use of fossil fuels. In the transport sector, local CO2, NOx and particulate emissions can be reduced by introducing hydrogen mobility that does not produce these emissions and can be based on renewable energy sources. The contribution shows that the overall efficiency of the conversion of chemical energy into mechanical energy of the vehicle's wheel movement, the so-called Well to Wheel (WtW) is the highest in the case of petroleum fuels (84%). The lowest efficiency WtW is in the case of hydrogen produced from water electrolysis. When assessing the overall efficiency WtW (fuel and utilization) is the highest value (18–21 %) in the case of a combination of fossil fuel and the combustion engine. The lowest value of the total efficiency is for the combination of hydrogen produced by electrolysis of water and the combustion engine (3–5 %).
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
20704 - Energy and fuels
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Paliva
ISSN
1804-2058
e-ISSN
—
Svazek periodika
13
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
42-49
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85110373540