Mobile ICT use in early adopter vs. late majority countries
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F60461373%3A22810%2F16%3A43902296" target="_blank" >RIV/60461373:22810/16:43902296 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJMC.2016.079305" target="_blank" >http://www.inderscienceonline.com/doi/pdf/10.1504/IJMC.2016.079305</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.1504/IJMC.2016.079305" target="_blank" >10.1504/IJMC.2016.079305</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Mobile ICT use in early adopter vs. late majority countries
Popis výsledku v původním jazyce
The rapid global diffusion of smartphones has not been uniform. This study uses Triandis' theory of interpersonal behaviour to investigate what drives smartphone use in early adopter (USA) versus late majority (Slovakia) countries. By surveying both current and potential owners, we also revisit Karahanna et al.'s question: Do potential adopters and users of IT hold the same behavioural and normative beliefs? Partial least squares analysis finds that habit, affect, and perceived social norms explain 65% of the intention to buy a smartphone. Surprisingly, perceived consequences (i.e., perceived usefulness) and whether people live in an early adopter versus late majority country, are not significant. Comparing users and non-users finds that they differ in almost every attribute measured in the study, and that users intend to continue using a smartphone whereas non-users have more ambivalent intentions.
Název v anglickém jazyce
Mobile ICT use in early adopter vs. late majority countries
Popis výsledku anglicky
The rapid global diffusion of smartphones has not been uniform. This study uses Triandis' theory of interpersonal behaviour to investigate what drives smartphone use in early adopter (USA) versus late majority (Slovakia) countries. By surveying both current and potential owners, we also revisit Karahanna et al.'s question: Do potential adopters and users of IT hold the same behavioural and normative beliefs? Partial least squares analysis finds that habit, affect, and perceived social norms explain 65% of the intention to buy a smartphone. Surprisingly, perceived consequences (i.e., perceived usefulness) and whether people live in an early adopter versus late majority country, are not significant. Comparing users and non-users finds that they differ in almost every attribute measured in the study, and that users intend to continue using a smartphone whereas non-users have more ambivalent intentions.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AE - Řízení, správa a administrativa
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
International Journal of Mobile Communications
ISSN
1470-949X
e-ISSN
—
Svazek periodika
14
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CH - Švýcarská konfederace
Počet stran výsledku
22
Strana od-do
610-631
Kód UT WoS článku
000389956200005
EID výsledku v databázi Scopus
—