Testování odolnosti vůči střídajícímu se kladnému a zápornému gravitačnímu zrychlení (ověřená metodika)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F05%3A%230000009" target="_blank" >RIV/61382981:_____/05:#0000009 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Testování odolnosti vůči střídajícímu se kladnému a zápornému gravitačnímu zrychlení (ověřená metodika)
Popis výsledku v původním jazyce
Zařazení letounů L-159 vybavených systémem kopírování terénu v malé letové výšce otevírá nové otázky při výběru výkonných letců pro zařazení na tento typ letounu. Použití uvedeného systému automatického pilotování klade velmi vysoké nároky na fyziologickou odolnost pilota. Základní zátěží je střídání pozitivního a negativního Gz přetížení s kumulujícím se účinkem na organismus pilota. Při výběru výkonných letců pro tento typ létání je nezbytné vyhodnotit individuální odolnost vůči uvedené letové zátěži.Byla vyvinuta vhodná vyšetřovací metodika s ověřením možnosti predikce odolnosti pilotů. Vzhledem k okolnosti, že AČR nedisponuje lidskou centrifugou, byla využita metoda zátěže v průběhu reálného letu. Byly vyvinuty technické parametry pro horizontálnílet s letounem L-39, při kterém se vytvoří sinusový profil střídajících se změn gravitačního zrychlení v rozsahu od minus 1,5 G do plus 3,5 G.
Název v anglickém jazyce
Testing of the tolerance to alternating positive and negative gravitational acceleration (verified methodology)
Popis výsledku anglicky
An introduction of L-159 aircraft equipped with low level flight systems with possibilities to follow terrain induces new problems at pilots? selection for this type of aircraft. Low level flight systems accentuate very high demands on pilot?s physiological tolerance. The basic load is the alternation of positive and negative Gz overloading with the progressive impact to a pilot?s organism. There is necessary to evaluate an individual tolerance to this flight load at selection of pilots for this type ofaircraft. The sufficient examination method was developed. Due to the absence of a human centrifuge in the Czech Republic a method with an evaluation of the pilot?s physiological response to the load during real flights was selected. It was developed technical parameters of the horizontal flight in L-39 aircraft when a sinusoidal profile of alternating changes of the gravitational acceleration in range from minus 1.5 G up to plus 3.5 G is being generated.
Klasifikace
Druh
X - Nezařazeno
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2005
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů