Reakce srdeční frekvence na + a - Gz akcelerační zátěž při letu v bezpečné a přízemní výšce.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F03%3AULZHA005" target="_blank" >RIV/61382981:_____/03:ULZHA005 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Reakce srdeční frekvence na + a - Gz akcelerační zátěž při letu v bezpečné a přízemní výšce.
Popis výsledku v původním jazyce
Uskutečnilo se měření fyziologických veličin pilotů při střídajícím se plus a minus gravitačním zrychlení během reálných letů. Porovnání fyziologické odezvy během letů na bezpečné výšce 7000 ft. a při nízkých letech ve výšce 900 ft se opírá o hodnocení změn kontinuálního krevního tlaku a srdeční frekvence. Vysoká úroveň plus a minus Gz tolerance pilotů je základním požadavkem pilotování moderních letounů s vysokou manévrovací schopností při kopírování terénu. Palubní systém fyziologických měření v bojovém letounu byl vyvinut pro tyto účely. Porovnání fyziologické odezvy nepotvrdilo vliv zvýšené psychologické a emoční zátěže na piloty. Byly stanoveny příznaky nedostatečné odolnosti vůči zátěži. Byl zjištěn push-pull jev během této zátěži nezávisle na aktivitě pilota. Byly stanoveny kritéria hodnocení schopnosti pilotů s dostatečnou odolností vůči tomuto typu zátěže.
Název v anglickém jazyce
Heart Rate Response to + and ? Gz acceleration Load at safe and low altitude Level in Flight.
Popis výsledku anglicky
Pilots' physiological measurement in conditions of alternating plus and minus Gz has been done during real flights. The comparison of physiological responses during flights at the safe altitude of 7000 ft and low level flights at the altitude of 900 ft bears on the evaluation of changes of the continuous blood pressure and the heart rate. High level of pilot's plus-minus Gz tolerance is essential requirement to cope with low level flights in agile aircraft. A system for the physiological signal acquisition in a cockpit of combat aircraft was developed. The comparison of physiological responses did not confirm any increased psychological and emotional load influence on pilots. Markers of insufficient tolerance to the load were assessed. Push-pull effectwas demonstrated. The aircrew aptitude selection criteria of evaluation indicating those persons inappropriate of this flight load type were determined.
Klasifikace
Druh
A - Audiovizuální tvorba
CEP obor
FP - Ostatní lékařské obory
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2003
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
—
Místo vydání
Praha
Název nakladatele resp. objednatele
Ústav leteckého zdravotnictví, Praha
Verze
Sborník mezinárodní konference leteckého lékařství
Identifikační číslo nosiče
Publikace ÚLZ č. 407