Pilot's physiological measurement in plus and minus Gz load changes
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F02%3AULZHA001" target="_blank" >RIV/61382981:_____/02:ULZHA001 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Pilot's physiological measurement in plus and minus Gz load changes
Popis výsledku v původním jazyce
Pilot's physiological measurement in conditions of alternating plus and minus Gz (gravitational acceleration) has been done during real flights and in a human centrifuge. The comparison of physiological responses in both load types bears on the evaluation of changes of the continuous blood pressure and the heart rate. High level of pilot's plus-minus Gz tolerance is essential requirements to cope with low level flights in agile aircraft. Plus-minus Gz tolerance cannot be simply derived fromthe level ofrelax plus Gz tolerance. Pilots were examined during flights in double-seated aircraft with sinusoidal alternating plus-minus Gz acceleration at range from minus 1.5 Gz to plus 3.5 Gz. Physiological response to the plus-minus Gz load during real flightsis not identical but only similar to human centrifuge load. Nevertheless the sinusoidal profile during the real flight is possible to use for pilot's tolerance to plus and minus Gz load evaluation.
Název v anglickém jazyce
Pilot's physiological measurement in plus and minus Gz load changes
Popis výsledku anglicky
Pilot's physiological measurement in conditions of alternating plus and minus Gz (gravitational acceleration) has been done during real flights and in a human centrifuge. The comparison of physiological responses in both load types bears on the evaluation of changes of the continuous blood pressure and the heart rate. High level of pilot's plus-minus Gz tolerance is essential requirements to cope with low level flights in agile aircraft. Plus-minus Gz tolerance cannot be simply derived fromthe level ofrelax plus Gz tolerance. Pilots were examined during flights in double-seated aircraft with sinusoidal alternating plus-minus Gz acceleration at range from minus 1.5 Gz to plus 3.5 Gz. Physiological response to the plus-minus Gz load during real flightsis not identical but only similar to human centrifuge load. Nevertheless the sinusoidal profile during the real flight is possible to use for pilot's tolerance to plus and minus Gz load evaluation.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
FP - Ostatní lékařské obory
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2002
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the 2nd European Medical & Biological Engineering Conference
ISBN
3-901351-62-0
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
2
Strana od-do
1298-1299
Název nakladatele
Verlag der Technischen Universitat Graz
Místo vydání
Vienna - Austria
Místo konání akce
Vienna - Austria
Datum konání akce
4. 12. 2002
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—