Kardiovaskulární reakce pilotů za letu při kladných a záporných změnách gravitačního zrychlení
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F06%3AULZHA002" target="_blank" >RIV/61382981:_____/06:ULZHA002 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Kardiovaskulární reakce pilotů za letu při kladných a záporných změnách gravitačního zrychlení
Popis výsledku v původním jazyce
Letecké systémy kopírující terén při nízkých letech vystavují piloty v bojových letounech s vysokou manévrovací schopností novému typu zátěže. Nová kvalita letové zátěže je vyjádřena změnami kladného a záporného gravitačního zrychlení. Vysoká úroveň odolnosti pilota vůči této zátěži je základním předpokladem pro zvládnutí nízkých letů kopírujících terén v bojových letounech. Dokázali jsme, že horizontální lety se sinusovým profilem změny výšky lze využívat k ohodnocení odolnosti pilotů vůči střídající se kladné a záporné gravitační zátěži. Výsledky fyziologických reakcí v gravitační zátěži při letech se sinusovými změnami výšky prokázaly negativní vliv push-pull efektu na pilotovu základní odolnost vůči kladnému gravitačnímu zrychlení. Výsledky se opírají o vyhodnocení fyziologických změn kontinuálního krevního tlaku a srdeční frekvence. Za účelem testování odolnosti pilotů vůči uvedenému typu zátěže byla vyvinuta metoda testování odolnosti v podmínkách push-pull efektu pomocí zařízení
Název v anglickém jazyce
Pilots cardiovascular response in flights with plus and minus gravitational acceleration changes
Popis výsledku anglicky
Low level flight systems with possibilities to follow terrain expose pilots of agile combat aircraft to a new flight load. A new quality of the flight load is represented by domination of plus and minus gravitational acceleration changes. High level of pilot's plus-minus Gz tolerance is an essential requirement to cope with low level flights in agile aircraft. It was proved that the sinusoidal profile during real flights can be used for pilots tolerance to plus and minus Gz load evaluation. Results of physiological responses to the gravitational load by means of sinusoidal flights demonstrated the negative influence of the so-called push-pull effect on the pilots basic tolerance to plus Gz acceleration. It was assessed pursuant to evaluation of continuous blood pressure and heart rate behavior. A testing method of push-pull effect in an LBNP examination was developed for this purpose.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2006
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of the World Congress on Medical Physics and Biomedical Engineering 2006
ISBN
3-540-36839-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
4
Strana od-do
106-109
Název nakladatele
Springer-Verlag Berlin Heildelberg
Místo vydání
Berlin
Místo konání akce
Seoul, Korea
Datum konání akce
1. 1. 2006
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—