Metoda testování odolnosti vůči plus a minus Gz zátěži u českých vojenských pilotů
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA004" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA004 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots
Popis výsledku v původním jazyce
Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula
Název v anglickém jazyce
Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots
Popis výsledku anglicky
Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
KA - Vojenství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2004
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Proceedings of International Conference on Aerospace Medicine
ISBN
—
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
23-23
Název nakladatele
IAM Košice
Místo vydání
Košice
Místo konání akce
Košice
Datum konání akce
1. 1. 2004
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—