Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Metoda testování odolnosti vůči plus a minus Gz zátěži u českých vojenských pilotů

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F04%3AULZHA004" target="_blank" >RIV/61382981:_____/04:ULZHA004 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula

  • Název v anglickém jazyce

    Method of Testing the Endurance to the plus and minus Gz Load at Czech Military Pilots

  • Popis výsledku anglicky

    Flying the agile aircraft which profiles irregularities of the earth's surface exposes pilots to the plus-minus Gz workload. The endurance to this type of load is not possible to derive from +Gz acceleration forces. We can not test pilots on centrifuge as we do not possess such a device. We tried to simulate this type of load during real flight. 6 pilots were tested during two flight tasks at safe altitude above the earth´s surface on sinusoidal trajectory, flying subsonic L 39 aircraft. The range of acceleration was set from -1.5 to +3.5 Gz. Physiological reaction of pilots during flights on the safe altitude and on the altitude 900 ft of active pilotage and passive pilotage were monitored. The negative effect of the push-pull phenomenon on pilot´s tolerance to the acceleration forces was confirmed. This flying test is suitable for selection of pilots with worse adaptation of cardiovascular system to the push-pull Gz workload and of individuals with higher sensitivity of the vestibula

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    KA - Vojenství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2004

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Proceedings of International Conference on Aerospace Medicine

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    1

  • Strana od-do

    23-23

  • Název nakladatele

    IAM Košice

  • Místo vydání

    Košice

  • Místo konání akce

    Košice

  • Datum konání akce

    1. 1. 2004

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    EUR - Evropská akce

  • Kód UT WoS článku