Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Střídavé + a - Gz přetížení

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61382981%3A_____%2F01%3AULZHA011" target="_blank" >RIV/61382981:_____/01:ULZHA011 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Střídavé + a - Gz přetížení

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Některé typy moderních letounů jako nový podzvukový bitevník L-159 ALCA jsou vybaveny systémy kopírování terénu. Kvalitativně nový druh letové zátěže představuje střídání plus a minus Gz přetížení. Piloti byli vyšetřeni v průběhu dvou letů při střídajícím se Gz zrychlení se sinusovým profilem v rozsahu -1,5 Gz až +3,5 Gz. Měření krevního tlaku bylo zajištěno přístrojem Portapres a měřenísrdeční frekvence a dalších fyziologických signálů palubním systémem. Získané výsledky byly porovnány s výsledky, vyhodnocenými při stejných profilech na lidské centrifuze. Zátěž na centrifuze vyvolává intenzivnější změny krevního tlaku a dalších fyziologických signálů než letová zátěž. Sinusový profil v průběhu reálného letu lze využívat k vyhodnocení odolnosti pilotůvůči působení střídající se Gz zátěži.

  • Název v anglickém jazyce

    Alternating + and - Gz overloading

  • Popis výsledku anglicky

    Some types of modern aircraft such as new light subsonic combat aircraft L-159 ALCA are equipped with a low flight's system. A new quality of the flight load is represented by plus and minus Gz changes. Pilots were examined during two flights with sinusoidal alternating plus-minus Gz acceleration atrange from -1,5 Gz to +3,5 Gz. Continuous blood pressure was measured by the Portapres device and heart rate and other physiological signals by the cockpit physiological system. Obtained outcomes were compared with results acquired in same human centrifuge profiles. Human centrifuge load induced more intensive changes of blood pressure and other physiological data than flight load. Sinusoidal profile during the real flight is possible to use for pilots' tolerance to plus and minus Gz load evaluation.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    FP - Ostatní lékařské obory

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2001

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    Tématický sborník Aktuální problémy leteckého lékařství

  • ISBN

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    6

  • Strana od-do

    34-39

  • Název nakladatele

    Ústav leteckého zdravotnictví, Praha

  • Místo vydání

    CZ, Praha

  • Místo konání akce

    CZ, Měřín

  • Datum konání akce

    14. 5. 2001

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    CST - Celostátní akce

  • Kód UT WoS článku