Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F13%3A%230000286" target="_blank" >RIV/61384984:51110/13:#0000286 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Boj o českou moderní hudbu (1900-1939)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Smetanova tvorba se již za jeho života stala v české hudební kultuře vzorem moderní kompozice jak po stránce ideové, tak i vyspělostí hudební struktury. Analýzou jeho děl se zabývaly takřka všechny významnější osobnosti jak z okruhu pražské a brněnské univerzitní hudební vědy, tak i prakticky zaměření absolventi a profesoři konzervatoře a i hudební publicisté-laici. Idea tzv. smetanismu jako jediné pokrokové linie české hudby se však také negativně promítla do předpojatých a demagogických názorů univerzitních vědců a kritiků ze ,,školy? Zdeňka Nejedlého. Byly příčinou tvrdých polemik označovaných jako boje o Dvořáka, které vedly v době před první světovou válkou k rozdělení odborné hudební sféry na dva nesmiřitelné tábory. Smetanova hudba jako ideál moderního umění se ve třicátých letech dostávala do rozporu s názory mladých skladatelů, muzikologů a teoretiků, kteří vzhlíželi ke stylům meziválečné avantgardy.

  • Název v anglickém jazyce

    Discord of modern Czech music (1900-1939)

  • Popis výsledku anglicky

    Music of B.Smetana became as a model of modern composition in Czech musical culture for the ideological and composition style. Analysis of his works deal with musicologists of the Prague and Brno University and also a music journalists - amateurs. ZdeněkNejedlý and his disciples had thought that Smetana's music is the only one progressive line of Czech music. From this perspective they had been critically challenging the works of Antonín Dvořák in the years preceding the First World War. The controversy over the works of Smetana and Dvořák divided the Czech music scene into two irreconcilable camps. Smetana's music as the ideal of modern art in the thirties got into conflict with the views of young composers, musicologists and theorists who have looked up to the interwar avant-garde styles.

Klasifikace

  • Druh

    B - Odborná kniha

  • CEP obor

    AL - Umění, architektura, kulturní dědictví

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2013

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • ISBN

    978-80-7476-028-0

  • Počet stran knihy

    142

  • Název nakladatele

    Togga

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS knihy