Proměny kurzů tance a společenské výchovy pro mládež v Čechách od poloviny 19. století po současnost
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F15%3A%230000421" target="_blank" >RIV/61384984:51110/15:#0000421 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://revue.nulk.cz/pdf/r3-2015.pdf" target="_blank" >http://revue.nulk.cz/pdf/r3-2015.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Proměny kurzů tance a společenské výchovy pro mládež v Čechách od poloviny 19. století po současnost
Popis výsledku v původním jazyce
Studie pojednává o tzv. tanečních neboli kurzech tance a společenské výchovy pro mládež v Čechách. Sleduje proměny jednotlivých aspektů tohoto fenoménu od poloviny 19. století po současnost s ohledem na odlišnosti dané lokalitou (Praha, Jičínsko). Uvádízměny, které nastaly ve vyučovaném repertoáru společenských tanců, ve vývoji hudebního doprovodu, ve výuce společenského chování a ve společenském oděvu. Zmiňuje se o formě a struktuře kurzu (výukové lekce, prodloužené, plesy a věnečky). Zabývá se i účastníky těchto kurzů a přináší první informace z probíhajícího terénního výzkumu zaměřeného na otázku, proč mladí lidé v dnešní době chodí do tanečních. Z bádání vyplývá, že taneční pro mládež i v dnešní době plní řadu sociálních funkcí (výchovnou, socializační, seznamovací, milostnou, zábavnou) a jsou svým způsobem žitou tradicí. Autorka vychází ze studia rozličných dobových materiálů (archivní fondy, dobová literatura) a z rozhovorů s tanečními mistry. Bádání je založeno také na pozorová
Název v anglickém jazyce
Transformation in Youth Dance and Social Etiquette Courses in Bohemia since the mid-19th Century up to the Present
Popis výsledku anglicky
The study writes about dance and social etiquette courses for young people in Bohemia. It observes the transformation of particular aspects of this phenomenon since the mid-19th century up to the present with regard to differences given by location (Prague, Jičín environs). It mentions the changes that have taken place in the taught repertoire of ballroom dances, the development of music accompaniment, the good-manners teaching and the formal dress. It mentions the form and structure of courses (lessons, extended dancing lessons, balls and graduation balls). It also pays attention to the members of those courses, bringing the first information from the running field research focused on the issue why the young people attend dance courses today. As resulting from the research, the youth dance courses fulfil a lot of social functions (the educational, socializing, dating, romantic, amusing ones) and they are a kind of living tradition. The author proceeds on the study of various period ma
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AL - Umění, architektura, kulturní dědictví
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2015
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
—
Svazek periodika
2015
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
10
Strana od-do
318-327
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—