Předávání znalostí mezi českými tanečními mistry
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F18%3AN0000044" target="_blank" >RIV/61384984:51110/18:N0000044 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Předávání znalostí mezi českými tanečními mistry
Popis výsledku v původním jazyce
Kurzy tance a společenské výchovy, tzv. taneční se považují za unikátní fenomén, který má na našem území více než stoletou tradici. Aby se zachovaly, je zapotřebí neutuchající zájem mladých lidí o výuku párových společenských tanců, ale také dostatek tanečních mistrů, pod jejichž vedením kurzy probíhají. Autorka studie na základě zkoumání archivních pramenů a analýzy kvalitativních rozhovorů s dvaceti aktivními tanečními mistry odhaluje mechanismy získávání a předávání tanečních znalostí mezi generacemi lektorů společenských tanců. Od roku 1836 mohli taneční mistři vykonávat svou činnost pouze na základě udělené licence, která byla od roku 1924 podmíněna složením zkoušky před úřední komisí. Požadavek odborné kvalifikace vyústil ve 40. letech 20. století v zavedení hromadného vzdělávání kandidátů. V roce 1992 však byla profese tanečního mistra prohlášena za volnou živnost a v roce 1998 zanikl obor společenského tance na jediném pracovišti zajišťujícím výuku určenou přímo pro taneční mistry. Studie přináší odlišné modely cesty za profesí tanečního mistra v kontextu zmíněných legislativních změn a vnímání společenského postavení a prestiže nositelů tohoto povolání.
Název v anglickém jazyce
Knowledge Transfer among Czech Dance Instructors
Popis výsledku anglicky
Ballroom dance and etiquette lessons are considered to be a unique phenomenon with more than one-hundred-year long tradition in the Czech lands. It is the young people’s sustained interest in the education in ballroom couple dances as well as the sufficient number of dance instructors leading the lessons that are necessary for the dance lessons to survive. Based on the investigation of archive sources and the analysis of qualitative interviews with twenty active dance instructors, the author of the study reveals the mechanisms of how the dance knowledge is acquired and passed down from generation to generation of ballroom dance instructors. From the year 1836, dance instructors were allowed to perform their professional activity only based on the license; beginning with the year 1924 this licence was conditional on passing an examination before the examination board. In the 1940s, the requirement of professional qualification resulted in the introduction of mass education of the applicants. In 1992, the profession of dance instructor was declared an unqualified trade, and in 1998 the subject “ballroom dance” ceased to exist in the only institution supposed to educate dance instructors. The study brings up different models of the path to becoming a dance instructor within the context of the afore-mentioned changes in legislation and the perception of the social status and prestige of these professionals.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Národopisná revue
ISSN
0862-8351
e-ISSN
2570-9437
Svazek periodika
XXVIII
Číslo periodika v rámci svazku
4/2018
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
284-294
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85059614827