Taneční jako kulturní kapitál
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F20%3AN0000077" target="_blank" >RIV/61384984:51110/20:N0000077 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ziva-hudba.info/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Taneční jako kulturní kapitál
Popis výsledku v původním jazyce
Studie se zabývá fenoménem tzv. tanečních, tedy kurzů tance a společenské výchovy. Zvolené téma je zkoumáno optikou sociologie tance skrze koncept kulturního kapitálu, kterým obohatil společenský diskurs francouzský sociolog a antropolog Pierre Bourdieu. Autorka se na základě metody kvalitativních individuálních rozhovorů s účastníky a absolventy tanečních kurzů snaží nalézt odpověď na otázku, zda považují jedinci absolvování tanečních za investici do svého kulturního kapitálu. V souvislosti s vytyčeným cílem je předmětem zájmu také to, nakolik v dalším společenském životě absolventi kurzů znalost společenských tanců v praxi uplatňují a nakolik si nabyté dovednosti pamatují. Z výsledků výzkumu vyplývá, že je absolvování tanečních považováno částí účastníků za součást společenského vzdělání, ačkoli je v následném společenském životě uplatnění získaných tanečních dovedností u většiny respondentů spíše ojedinělé, případně spjaté pouze s určitou životní etapou. Neznalost společenských tanců by však v případě nutnosti jejich užití byla vnímána jako diskriminující.
Název v anglickém jazyce
Ballroom Dance Courses as a Cultural Capital
Popis výsledku anglicky
The study deals with ballroom dance courses. The chosen topic is explored from the perspective of the sociology of dance through the concept of cultural capital, which was enriched by social discourse by the French sociologist and anthropologist Pierre Bourdieu. Based on the method of qualitative individual interviews with participants and graduates of dance courses, the author tries to find an answer to the question of whether individuals consider graduation to be an investment in their cultural capital. In connection with the set goal, the subject of interest is also the extent to which in the next social life the graduates of the courses apply the knowledge of ballroom dancing in practice and the extent to which they remember the acquired skills. The results of the research show that the completion of dance is considered by some participants as part of social education, although in subsequent social life the application of acquired dance skills in most respondents is rather unique, or associated only with a certain stage of life. However, ignorance of ballroom dances would be perceived as discriminatory if necessary.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60500 - Other Humanities and the Arts
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
214-227
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—