Možnosti aplikace matematických znalostí v kontextu praktického provozování hudby
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F20%3AN0000074" target="_blank" >RIV/61384984:51110/20:N0000074 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://ziva-hudba.info/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Možnosti aplikace matematických znalostí v kontextu praktického provozování hudby
Popis výsledku v původním jazyce
Studie je zaměřena na využití jistých matematických znalostí týkajících se vztahů mezi výškami tónů. Cílem je lepší pochopení pravidel intonace komorního orchestru nebo sboru, především v kontextu barokní a renesanční hudby, ale i, do jisté míry, soudobé mikrointervalové hudby. Předložené informace mohou využít jak instrumentalisté, tak zpěváci, dirigenti a skladatelé. Jsou zmíněny klíčové rozdíly mezi jednotlivými intonačními styly a diskutováno nebezpečí možných konfliktních intonačních požadavků. Dále je navržen způsob, jak vytvořit pravidla vhodné intonace dostatečně jasná tak, aby si interpreti nemuseli zanášet do not desítky dodatečných poznámek týkajících se ladění. Nakonec jsou rozdíly mezi intonačními styly detailně kvantifikovány tak, aby mohly sloužit k vytvoření jasných a přesných modelů předvídatelné nebo sjednocené intonace.
Název v anglickém jazyce
The Application of Mathematical Knowledge in the Context of Music Performance
Popis výsledku anglicky
This article focuses on the issue of using some mathematical knowledge about relationships between pitches to better understand the rules of intonation in a chamber orchestra or in a choir, primarily in the context of Baroque or Renaissance music and also, to some extent, contemporary microtonal music. The information presented here can be useful for players or singers as well as conductors or composers. Some crucial differences between intonation styles are mentioned and the danger of possible conflicts of contradictory intonation requirements is discussed. Next, some ideas are suggested for making the rules of proper intonation clear enough to the player so that he/she doesn't need to write down dozens of additional marks for adjusting the tuning. Finally, the differences between intonation styles are quantified in detail so that the suggested ideas can be used for making clear and specific models of predictable intonation or possibly of unified intonation.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Živá hudba
ISSN
0514-7735
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
158-179
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—