Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Možnosti aplikace matematických znalostí v kontextu praktického provozování hudby

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51110%2F20%3AN0000074" target="_blank" >RIV/61384984:51110/20:N0000074 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://ziva-hudba.info/" target="_blank" >https://ziva-hudba.info/</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Možnosti aplikace matematických znalostí v kontextu praktického provozování hudby

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Studie je zaměřena na využití jistých matematických znalostí týkajících se vztahů mezi výškami tónů. Cílem je lepší pochopení pravidel intonace komorního orchestru nebo sboru, především v kontextu barokní a renesanční hudby, ale i, do jisté míry, soudobé mikrointervalové hudby. Předložené informace mohou využít jak instrumentalisté, tak zpěváci, dirigenti a skladatelé. Jsou zmíněny klíčové rozdíly mezi jednotlivými intonačními styly a diskutováno nebezpečí možných konfliktních intonačních požadavků. Dále je navržen způsob, jak vytvořit pravidla vhodné intonace dostatečně jasná tak, aby si interpreti nemuseli zanášet do not desítky dodatečných poznámek týkajících se ladění. Nakonec jsou rozdíly mezi intonačními styly detailně kvantifikovány tak, aby mohly sloužit k vytvoření jasných a přesných modelů předvídatelné nebo sjednocené intonace.

  • Název v anglickém jazyce

    The Application of Mathematical Knowledge in the Context of Music Performance

  • Popis výsledku anglicky

    This article focuses on the issue of using some mathematical knowledge about relationships between pitches to better understand the rules of intonation in a chamber orchestra or in a choir, primarily in the context of Baroque or Renaissance music and also, to some extent, contemporary microtonal music. The information presented here can be useful for players or singers as well as conductors or composers. Some crucial differences between intonation styles are mentioned and the danger of possible conflicts of contradictory intonation requirements is discussed. Next, some ideas are suggested for making the rules of proper intonation clear enough to the player so that he/she doesn't need to write down dozens of additional marks for adjusting the tuning. Finally, the differences between intonation styles are quantified in detail so that the suggested ideas can be used for making clear and specific models of predictable intonation or possibly of unified intonation.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2020

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Živá hudba

  • ISSN

    0514-7735

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    11

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    21

  • Strana od-do

    158-179

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus