Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Dramatická výchova jako metoda kultivace morální intuice (Divadlo a etika)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000038" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000038 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Dramatická výchova jako metoda kultivace morální intuice (Divadlo a etika)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Ondřej Kohout pojednává ve svém příspěvku o proměnách v oblasti vzdělávání a zaměřuje se na sféru dramatické výchovy. Ve svém textu zkoumá tzv. strukturované drama, tedy formát, který umožňuje propojit přednášenou látku s osobním prožitkem. Divadlo je podle něj pro zpracování etických témat ve výuce ideálním médiem právě z toho důvodu, že „eticky ‚nestačí‘ jen myslet, ale eticky je třeba i cítit a prožívat“. Strukturované drama umožňuje zakoušet kultivaci prožívání, kultivaci poznávání skrze emoci (tedy nejen prostřednictvím rozumového úsudku). Planetární rozsah mnoha současných krizí vyžaduje, abychom byli schopni se vcítit i do situací, které nám mohou být geograficky i kontextově značně vzdálené a těžko kognitivně přístupné. Studenti a žáci skrze autorem navrhované metody a „náhledy cizí perspektivy zakoušejí situace, které jsou pro ně nové“. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.

  • Název v anglickém jazyce

    Dramatic education as a method of cultivating moral intuition (Theatre and Ethics)

  • Popis výsledku anglicky

    In his contribution, Ondřej Kohout discusses changes in the field of education and focuses on the sphere of drama education. In his text, he examines the so-called structured drama, i.e. a format that makes it possible to connect the lectured material with personal experience. According to him, the theatre is an ideal medium for the treatment of ethical topics in education precisely because "ethically it is not 'enough' to just think, but ethically you also need to feel and experience". Structured drama makes it possible to experience the cultivation of experience, the cultivation of cognition through emotion (that is, not only through rational judgment). The planetary scale of many current crises requires us to be able to empathize with situations that may be geographically and contextually far away and difficult to access cognitively. Students and pupils experience situations that are new to them through the methods proposed by the author and "insights from a foreign perspective". Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Divadlo a etika

  • ISBN

    978-80-7331-627-3

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    210-222

  • Počet stran knihy

    289

  • Název nakladatele

    NAMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly