Etika, politika a performativita řeči (Divadlo a etika)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000027" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000027 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Etika, politika a performativita řeči (Divadlo a etika)
Popis výsledku v původním jazyce
Vstupní příspěvek knihy Divadlo a etika z pozice editorky shrnuje klíčové postuláty obsažené v příspěvcích ostatních autorů, přibližuje více než dvouletý proces vzniku celé knihy a v kontextu etiky uvažuje nad performativním rozměrem výpovědi, která dokáže realitu nejen vystihovat, ale přímo aktivně spoluvytvářet. Psaní skýtá příležitost poznávat realitu právě skrze proces jejího pojmenovávání, hledat pravidla pro chvíli, kdy na vlastní kůži pocítíme potřebu opory, a vizualizovat vlastní sny a představy o alternativních podobách reality. Skrze psaní a společné diskuse možná ještě nenajdeme řešení všech současných krizí – rozhodně však těmito postupy můžeme kultivovat způsob, jak krizemi procházet. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.
Název v anglickém jazyce
: Ethics, Politics and Performativity of Speech (Theatre and Ethics)
Popis výsledku anglicky
The introductory contribution of the book Theatre and Ethics summarizes from the position of the editor the key postulates contained in the contributions of the other authors, describes the more than two-year process of creating the entire book and, in the context of ethics, reflects on the performative dimension of the statement, which can not only describe reality, but directly actively co-create it. Writing provides an opportunity to get to know reality precisely through the process of naming it, to look for rules for the moment when we feel the need for support on our own skin, and to visualize our own dreams and ideas about alternative forms of reality. Through writing and collective discussion, we may not yet find solutions to all current crises – but we can certainly cultivate a way of navigating crises through these practices. Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Divadlo a etika
ISBN
978-80-7331-627-3
Počet stran výsledku
13
Strana od-do
8-21
Počet stran knihy
289
Název nakladatele
NAMU
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—