Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Rozkrývání etické topologie participativního přístupu k divadlu (Divadlo a etika)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000036" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000036 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Rozkrývání etické topologie participativního přístupu k divadlu (Divadlo a etika)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Lukáš Brychta ve svém příspěvku zkoumá etická dilemata, která se pojí s realizací participativních divadelních projektů. Na příkladu projektu Mariny Abramović z oblasti performance art, nebo šířeji řečeno živého umění (live art), sleduje konkrétní podoby proplétání estetického a etického postoje v umění. Pozoruje, na základě jakých podmínek se může stát, že „mezi návštěvníky dojde k vyjednávání o tom, co je vhodné s Abramović provádět, a co již nikoli“. Sleduje celou škálu možných reakcí účastníků participativního tvaru, od aktivního zásahu do průběhu události až k postoji spočívajícím „v pasivním přihlížení eticky problematickému jednání“. Přechází mezi rovinami umělecké tvorby a každodenní žité reality, všímá si strategií, jakými lze „testovat limity účastnické participace“, a ohledává pojmy jako např. konsensus, distance, zodpovědnost. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.

  • Název v anglickém jazyce

    Unraveling the ethical topology of a participatory approach to theatre (Theatre and Ethics)

  • Popis výsledku anglicky

    ): In his contribution, Lukáš Brychta examines the ethical dilemmas associated with the implementation of participatory theatre projects. Using the example of Marina Abramović's project from the field of performance art, or more broadly, live art, he traces concrete forms of the interweaving of aesthetic and ethical attitudes in art. He observes the conditions under which it can happen that "there is a negotiation between the visitors about what is appropriate to do with Abramović and what is not." He monitors the entire range of possible reactions of participants in the participatory form, from active intervention in the course of the event to the attitude of "passively watching ethically problematic behavior". He moves between the levels of artistic creation and everyday lived reality, notices the strategies that can be used to "test the limits of participant participation", and examines concepts such as consensus, distance, responsibility. Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Divadlo a etika

  • ISBN

    978-80-7331-627-3

  • Počet stran výsledku

    11

  • Strana od-do

    188-199

  • Počet stran knihy

    289

  • Název nakladatele

    NAMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly