Etické charty Divadla introvertů: Pokus o spolupráci panikářů (Divadlo a etika)
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000033" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000033 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Etické charty Divadla introvertů: Pokus o spolupráci panikářů (Divadlo a etika)
Popis výsledku v původním jazyce
Anna Romanova (Gumboldt) se ve svém příspěvku věnuje etickým modelům vnitřní spolupráce týmu a sdílí z nebývalé blízkosti konkrétní dilemata a otázky spjaté s tvůrčím procesem umělecké skupiny Divadlo introvertů (jíž je zakládající členkou). Zvažuje a hodnotí možnosti nehierarchického uspořádání divadelního kolektivu a zamýšlí se nad etickým rozměrem „introvertství“, které uvádí do širších kontextů sahajících od východních filozofických směrů až k projevům současného progresivního evropského divadla (např. k estetice nepřítomnosti Heinera Goebbelse). „Největší pozornost se snažíme věnovat opačné, rubové straně divadla – procesu práce,“ uvádí ve svém sebereflexivním eseji. Čtenáři dává nahlédnout do několika skutečných etických chart, tedy souborů vnitřních pravidel, kterými si skupina postupně zkouší nastavovat podmínky spolutvorby, a předkládá i pravidla, která kolektiv přichystal pro diváky. Spíše než o striktní předpisy se přitom jedná o ludické prozkoumávání možností soubytí. „Taková pravidla jsou součástí práce skupiny – součástí společné hry, která pomáhá přežít.“ Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.
Název v anglickém jazyce
Ethical Charters of the Theatre of Introverts: An Attempt at the Cooperation of Panickers (Theatre and Ethics)
Popis výsledku anglicky
In her contribution, Anna Romanova (Gumboldt) addresses the ethical models of internal cooperation of the team and shares from an unprecedented closeness the specific dilemmas and questions connected with the creative process of the artistic group The Introvert Theatre (of which she is a founding member). She considers and evaluates the possibilities of a non-hierarchical organization of the theatre collective and reflects on the ethical dimension of "introversion", which she puts into wider contexts ranging from Eastern philosophical trends to the manifestations of contemporary progressive European theatre (e.g. to the aesthetics of absence by Heiner Goebbels). "We try to pay the most attention to the opposite, reverse side of the theatre - the work process," he states in his self-reflective essay. It gives the reader an insight into several real ethical charters, i.e. sets of internal rules by which the group gradually tries to set the conditions of co-creation, and also presents the rules that the collective prepared for the audience. Rather than strict regulations, it is a playful exploration of the possibilities of coexistence. "Such rules are part of the group's work—part of the shared game that helps to survive." Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Divadlo a etika
ISBN
978-80-7331-627-3
Počet stran výsledku
43
Strana od-do
94-137
Počet stran knihy
289
Název nakladatele
NAMU
Místo vydání
Praha
Kód UT WoS kapitoly
—