Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Manifest (divadla) starosti (Divadlo a etika)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000031" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000031 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Manifest (divadla) starosti (Divadlo a etika)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Barbora Šupová píše o divadelní tvorbě ve skupině se specifickými potřebami (special needs), nebo jinak řečeno ve skupině se specifickými dovednostmi (specific abilities). Věnuje se teorii péče a hledá způsoby, jak při uplatňování péče zároveň překročit rovinu soucitu směrem k dalším a vrstevnatějším záměrům. Svým textem ohledává možné podoby „manifestu (divadla) starosti“. Sociálně orientované, participativní projekty podle ní zpravidla „touží po splynutí života a umění, stírání hranic, převracení rolí a sociálních konstrukcí“. Jejich cílem je často určitý podnět ke změně, potenciál k akci a aktivace diváků, která překračuje běžný rámec estetického zážitku. Sociální umění konfrontuje účastníka s nejzákladnější etickou otázkou: „Jak dobře žít?“ – a zároveň se samo stává specifickou manifestací hledání a navrhování možných odpovědí. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.

  • Název v anglickém jazyce

    Manifesto of (Theatre of) Concern (Theatre and Ethics)

  • Popis výsledku anglicky

    Barbora Šupová writes about theatre creation in a group with special needs, or in other words, in a group with specific abilities. She devotes herself to the theory of care and looks for ways to cross the level of compassion towards other and more layered intentions while applying care. Within this text, she examines the possible forms of the "Manifesto (of Theatre) of Concern". According to her, socially oriented, participative projects usually "desire a fusion of life and art, blurring boundaries, overturning roles and social constructions". Their goal is often a certain stimulus for change, a potential for action and an activation of viewers that goes beyond the normal framework of aesthetic experience. Social art confronts the participant with the most basic ethical question: "How to live well?" - and at the same time it itself becomes a specific manifestation of the search and proposal of possible answers. Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Divadlo a etika

  • ISBN

    978-80-7331-627-3

  • Počet stran výsledku

    19

  • Strana od-do

    62-81

  • Počet stran knihy

    289

  • Název nakladatele

    NAMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly