Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Občanská shromáždění a etika reálného světa (Divadlo a etika)

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51210%2F23%3AN0000041" target="_blank" >RIV/61384984:51210/23:N0000041 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Občanská shromáždění a etika reálného světa (Divadlo a etika)

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Andrea Culková zkoumá ve své studii z pozice filmové dokumentaristky a aktivistky smysl a potenciál fenoménu tzv. občanských shromáždění. Její text směřuje od divadla k politice a přiznaně se přelévá přes vymezené tematické okraje této monografie. Z oblasti divadla ovšem čerpá inspiraci pro pochopení principů, na nichž občanská shromáždění fungují, a ohledává (politice a divadlu v jistých ohledech společnou) dynamiku kolaborativních procesů, v jejichž rámci je přítomným účastníkům umožněno participovat na přijímaných rozhodnutích. Přibližuje okolnosti progresivních způsobů politického rozhodování, které mohou napomoci vystoupit z bludného kruhu sociální nespravedlnosti a související globální paralýzy v otázce klimatické krize. Pojmenovává benefity autoetnografické výzkumné zkušenosti, sdílí zážitek z participace na demokratických a deliberativních rozhodovacích procesech a sugestivně přibližuje podoby současné odvážné politické imaginace. „Jedinou cestou, jak se dostat z deprese a smutku, je aktivní naděje. Ta přichází – jak lze očekávat – jedině díky osobní aktivitě,“ uvádí na základě vlastní zkušenosti autorka. Odborná kolektivní monografie Divadlo a etika se zabývá vysoce aktuálním tématem etických aspektů divadelní tvorby. Příspěvky vycházejí z kontextu umělecké praxe a reflexe na Divadelní fakultě Akademie múzických umění v Praze (DAMU), zároveň ovšem hranice této instituce překračují a vplétají se do obecnějších a širších souvislostí současného (nejen) českého divadla. Kniha přináší několik příspěvků k situaci na DAMU a dalších (nejen) českých uměleckých vysokých školách, týkajících se iniciativ typu NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET a fenoménů, na něž tyto iniciativy poukazují. Některé kapitoly nabízejí vhled do uvažování a práce současných divadelnic a divadelníků a přibližují vnitřní procesy tvorby a způsoby, jimiž autoři o svých typech divadla přemýšlejí. Příspěvky otevírají témata jako např. performativita řeči, zvládání konfliktů, utváření postupů proti násilí, etika práce, podmínky divadelního provozu i divadelního vzdělávání, vyjednávání hranic, sociální umění, dekolonizace scénografie, etika péče, nehierarchická organizace, hodnota práce v kultuře, jiná-než-lidská etika, estetický a etický postoj v umění, participativní umění, etika v dramatické výchově, etika divadelního výzkumu, občanská shromáždění, kolaborativní procesy či odvážná politická imaginace. Kniha zároveň ohledává možnosti, jak formulovat odborný text nikoli pouze jako tok lineárního textu. Témata nejsou prezentována pouze za pomocí abstraktních pojmů, ale jsou v mnoha případech performována samotným psaním. Mnoho témat otevřených v této knize se tak zviditelnilo a pomáhá rozvíjet větší vnímavost vůči fenoménům, jimž dosud nebyla věnována dostatečná pozornost. Kniha hledá možnosti, jak tyto fenomény živě reflektovat a jak skrze psaní a následné společné diskuse kultivovat způsoby, jimiž lze zodpovídat komplexní otázky.

  • Název v anglickém jazyce

    Civic Assemblies and Real World Ethics (Theatre and Ethics)

  • Popis výsledku anglicky

    In her study, Andrea Culková examines the meaning and potential of the phenomenon of so-called civic assemblies from the position of a documentary filmmaker and activist. Her text goes from theater to politics and, admittedly, spills over the limited thematic margins of this monograph. However, he draws inspiration from the field of theater to understand the principles on which civil assemblies function, and looks at the dynamics of collaborative processes (common to politics and theater in certain respects), within the framework of which the participants present are enabled to participate in the decisions made. It approximates the circumstances of progressive ways of political decision-making that can help to get out of the vicious circle of social injustice and the related global paralysis on the issue of the climate crisis. It names the benefits of autoethnographic research experience, shares the experience of participation in democratic and deliberative decision-making processes, and suggestively approximates the forms of contemporary bold political imagination. "The only way out of depression and sadness is active hope. This comes - as can be expected - only thanks to personal activity," states the author based on her own experience. Theatre and Ethics focuses on the highly topical issue of the ethical dimension of theatre. The contributions to this collective academic monograph arise from the context of artistic practice and reflection at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), but they also reach beyond the boundaries of this institution to become entangled in the broader and more general contexts of contemporary theatre both in the Czech Republic and beyond. The book presents several contributions relating to the situation at DAMU and other art universities in the Czech Republic and abroad related to initiatives such as NE!MUSÍŠ TO VYDRŽET (YOU DON’T HAVE TO ENDURE IT!) and the phenomena these initiatives draw attention to. Certain chapters offer a perspective on the ideas and work of contemporary theatremakers, exploring in detail their work processes and the ways in which these artists think about the kinds of theatre they make. Contributions explore themes such as the performativity of speech, conflict management, the establishment of measures to prevent violence, the ethics of labour, the conditions of the theatre world and theatre education, the negotiation of boundaries, social art, the decolonisation of scenography, the ethics of care, non-hierarchical organisation, the value of labour in culture, non-human ethics, the aesthetic and ethical position in art, participative art, ethics in drama education, the ethics of theatre research, civic assemblies, collaborative processes, and courageous political imagination. The book also explores the possibilities of conceiving of academic writing as something other than a linear flow of text. Topics are presented not only through the use of abstract terminology; in many cases, they are performed directly by the writing itself. Many of the themes explored in this book are thus made more visible, leading to a greater sensitivity in relation to phenomena that were once mostly ignored. The book searches for ways to reflect upon these living phenomena and how to use writing and the ensuing communal debate to cultivate ways of addressing complex issues.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60403 - Performing arts studies (Musicology, Theater science, Dramaturgy)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Divadlo a etika

  • ISBN

    978-80-7331-627-3

  • Počet stran výsledku

    23

  • Strana od-do

    248-271

  • Počet stran knihy

    289

  • Název nakladatele

    NAMU

  • Místo vydání

    Praha

  • Kód UT WoS kapitoly