Naučit se pohybovat v neurčitosti: Filmy Sensory Ethnography Lab a etika zírání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000106" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000106 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.biograf.org/clanek.html?id=1029" target="_blank" >http://www.biograf.org/clanek.html?id=1029</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Naučit se pohybovat v neurčitosti: Filmy Sensory Ethnography Lab a etika zírání
Popis výsledku v původním jazyce
Experimentální laboratoř Harvardovy univerzity Sensory Ethnography Lab (SEL) se během poslední dekády stala fenoménem v antropologickém i kinematografickém kontextu. Její činnost rezonuje v mezinárodní sociálně-vědní komunitě, filmy natočené v rámci SEL získaly řadu cen na prestižních filmových festivalech a hovoří se o nich jako o jedné z vlivných tendencí současné kinematografie. V představovaném textu se Tereza Bernátková zabývá právě průnikem sociálních věd a umění, neboli antropologie a filmu, a promýšlí, jak SEL proměňuje navyklé vzorce vnímání a tím aktualizuje naši zkušenost se světem v nové konstelaci. A to nikoliv na úrovni komunikace neboli toho, co film sděluje, nýbrž prostřednictvím prožívání, ztělesněné znalosti. Akcentují emoce, atmosféru, či spíše milieumísta a jeho zvukový charakter, vyhýbají se narativní montáži, používají zejména delší záběry, civilní svícení a estetický minimalismus vůbec. Bernátková reflektuje filmy SEL jako díla, v jejichž rámci se stává i všední setkání odbornou metodou a kde dochází k odklonu od výzkumu jednotlivostí (artefaktů, postav, zvuků, praktik) k pojímání situace jako celku. Tento celek ovšem není něco jako status quonebo pointa. Význam tvorby SEL totiž spočívá právě v tom, že nás vede k přijetí nejistoty a k ochotě a schopnosti životního pohybu v neurčitosti.
Název v anglickém jazyce
Learn to live in uncertainty: SEL documentaries and the ethics of staring
Popis výsledku anglicky
In last decade, the Experimental Laboratory at Harvard University, Sensory Ethnography Lab (SEL), became a phenomenon in both anthropology as well as in cinema. Their work resonate among international social science community, their films were awarded at prestigious film festivals and they are taken as an influential tendency of contemporary cinema. In this paper, SEL methods and films are approached as an intersection of social sciences and arts, anthropology and film. The text argues that SEL changes our usual patterns of perception and actualizes our experience with the world. Therefore, special attention is paid to the phenomena of presence and aspects of performativity of documentary practice instead of just observation and recording. Finally, SEL documentaries are approached as artworks that transform trivial encounters into a method and that shift the attention from singularities (artifacts, personas, sounds, practices) to a situation in its irreducible and dynamic complexity. The importance is founded in the way uncertainty is accepted as a human condition.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Biograf
ISSN
1211-5770
e-ISSN
—
Svazek periodika
2018
Číslo periodika v rámci svazku
67-68
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
26
Strana od-do
3-28
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—