Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000145" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000145 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Quality TV je poměrně široký pojem označující specifický typ současné televizní produkce. Je zřejmé, že v případě televizních seriálů se za tímto označením skrývá mnoho žánrů a velice různorodých tvůrčích postupů. Cílem studie je přesunout pozornost od tohoto pojmu na motivaci k obývání fikčních světů televizních seriálů nejen z pohledu fanouškovských studií. Právě utopický aspekt audiovizuálních světů, světatvorba originálního prostoru spjatého se specifickou mytologií, atmosférou a komplexními postavami je pro současnou televizní seriálovou tvorbu klíčová. Zákonitě vzniká jako společný transmediální narativ tvůrců televizního obsahu a diváků. Teoretický rámec studie proto tvoří vybrané významné, ale i méně známé publikace z oboru fanouškovských studií, stejně jako prameny z oboru psychologie, filozofie a utopických studií. Článek je zaměřen na seriál Twin Peaks: The Return (2017) jako příklad společného transmediálního narativu a vyjednávání konkrétní operační estetiky výrazného fikčního světa mezi tvůrci a fanoušky.

  • Název v anglickém jazyce

    The Worldbuilding of Television Series from the Perspectives of Fandom and Utopian Studies: Twin Peaks and Other Fictive Maps

  • Popis výsledku anglicky

    Quality TV is rather broad notion which refers to a specific type of contemporary television production. To be sure, in the case of TV series, this label extends across many genres and very diverse creative practices. The purpose of the article is to shift the attention from this notion to the motivation for inhabiting the worlds of TV series, and not only from the perspective of fan studies. In fact, the utopian aspect of audiovisual worlds, the worldbuilding of a unique space bound up with specific mythologies, atmospheres, and complex characters, is essential for the modern serialized television show. It follows, then, that a certaing shared trans-media narrative of both the creators of television material and viewers arises. Hence, this article‘s theoretical framework brings to light significant though lesser known publications from the field of fan studies, alongsider sources from the fields of psychology, philosophy, and utopian studies. The article turns to the serial Twin Peaks: The Return (2017) as an example of such a shared trans-media narrative and the negotiation of a concrete, operative aesthetic of a distinct ficional world between creators and fans.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60405 - Studies on Film, Radio and Television

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    ArteActa

  • ISSN

    2571-1695

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    2

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    28

  • Strana od-do

    7-34

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus