Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61384984%3A51310%2F18%3AN0000145" target="_blank" >RIV/61384984:51310/18:N0000145 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Světatvorba televizních seriálů z pohledu fanouškovských a utopických studií. Twin Peaks a jiné fikční mapy
Popis výsledku v původním jazyce
Quality TV je poměrně široký pojem označující specifický typ současné televizní produkce. Je zřejmé, že v případě televizních seriálů se za tímto označením skrývá mnoho žánrů a velice různorodých tvůrčích postupů. Cílem studie je přesunout pozornost od tohoto pojmu na motivaci k obývání fikčních světů televizních seriálů nejen z pohledu fanouškovských studií. Právě utopický aspekt audiovizuálních světů, světatvorba originálního prostoru spjatého se specifickou mytologií, atmosférou a komplexními postavami je pro současnou televizní seriálovou tvorbu klíčová. Zákonitě vzniká jako společný transmediální narativ tvůrců televizního obsahu a diváků. Teoretický rámec studie proto tvoří vybrané významné, ale i méně známé publikace z oboru fanouškovských studií, stejně jako prameny z oboru psychologie, filozofie a utopických studií. Článek je zaměřen na seriál Twin Peaks: The Return (2017) jako příklad společného transmediálního narativu a vyjednávání konkrétní operační estetiky výrazného fikčního světa mezi tvůrci a fanoušky.
Název v anglickém jazyce
The Worldbuilding of Television Series from the Perspectives of Fandom and Utopian Studies: Twin Peaks and Other Fictive Maps
Popis výsledku anglicky
Quality TV is rather broad notion which refers to a specific type of contemporary television production. To be sure, in the case of TV series, this label extends across many genres and very diverse creative practices. The purpose of the article is to shift the attention from this notion to the motivation for inhabiting the worlds of TV series, and not only from the perspective of fan studies. In fact, the utopian aspect of audiovisual worlds, the worldbuilding of a unique space bound up with specific mythologies, atmospheres, and complex characters, is essential for the modern serialized television show. It follows, then, that a certaing shared trans-media narrative of both the creators of television material and viewers arises. Hence, this article‘s theoretical framework brings to light significant though lesser known publications from the field of fan studies, alongsider sources from the fields of psychology, philosophy, and utopian studies. The article turns to the serial Twin Peaks: The Return (2017) as an example of such a shared trans-media narrative and the negotiation of a concrete, operative aesthetic of a distinct ficional world between creators and fans.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60405 - Studies on Film, Radio and Television
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2018
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
ArteActa
ISSN
2571-1695
e-ISSN
—
Svazek periodika
1
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
28
Strana od-do
7-34
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—