Zviditelní odtržení mezní vrstvy a řízení proudění na profilech a tělesech prostřednictvím experimentu v aerodynamickém tunelu a za letu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F08%3A00313564" target="_blank" >RIV/61388998:_____/08:00313564 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Visualisation of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and In-Flight Studies
Popis výsledku v původním jazyce
Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds numbers transition mechanism. Airfoils of Wortmann FX66 series and FX66 series wing-fuselage interaction, as well as modern airfoils and their wing-fuselage geometry were subject to study. Two wind-tunnels and two sailplanes were used and effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed. Namely counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. PIV investigation was further extended by Time-Resolved techniques.
Název v anglickém jazyce
Visualisation of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and In-Flight Studies
Popis výsledku anglicky
Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds numbers transition mechanism. Airfoils of Wortmann FX66 series and FX66 series wing-fuselage interaction, as well as modern airfoils and their wing-fuselage geometry were subject to study. Two wind-tunnels and two sailplanes were used and effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed. Namely counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. PIV investigation was further extended by Time-Resolved techniques.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
International Symposium on Flow Visualization ISFV13/French Congress on Visualization in Fluid Mechanics FLUVISU12
ISBN
0-9533991-8-4
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
1
Strana od-do
—
Název nakladatele
University of Franche-Comté and Institut FEMTO-ST
Místo vydání
Nice
Místo konání akce
Nice
Datum konání akce
1. 7. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—