Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Zviditelnění odtržení mezní vrstvy a řízení proudění na profilech a tělesech prostřednictvím experimentu v aerodynamickém tunelu a za letu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F68407700%3A21220%2F08%3A02151665" target="_blank" >RIV/68407700:21220/08:02151665 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Visualization of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and in Flight Studies

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds numbers transition mechanism. Airfoils of Wortmann FX66 series and FX66 series wing-fuselage interaction, as well as modern airfoils and their wing-fuselage geometry were subject to study. Two wind-tunnels and two sailplanes were used and effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed. Namely counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. PIV investigation was further extended by Time-Resolved techniques.

  • Název v anglickém jazyce

    Visualization of Boundary Layer Separation and Flow Control on Airfoils and Bodies in Wind-Tunnel and in Flight Studies

  • Popis výsledku anglicky

    Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds numbers transition mechanism. Airfoils of Wortmann FX66 series and FX66 series wing-fuselage interaction, as well as modern airfoils and their wing-fuselage geometry were subject to study. Two wind-tunnels and two sailplanes were used and effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed. Namely counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. PIV investigation was further extended by Time-Resolved techniques.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BK - Mechanika tekutin

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/GA101%2F08%2F1112" target="_blank" >GA101/08/1112: Řízení odtržení mezních vrstev</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2008

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ISFV 13 - International Symposium on Flow Visualization

  • ISBN

    0-9533991-8-4

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    University of France-Comté and Institut FEMTO-ST

  • Místo vydání

    Nice

  • Místo konání akce

    Nice

  • Datum konání akce

    1. 7. 2008

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku