Železniční kolo
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F08%3A00316212" target="_blank" >RIV/61388998:_____/08:00316212 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Železniční kolo
Popis výsledku v původním jazyce
Pro potlačení vibrací a vyzařovaného hluku železničního kola zavádějí výrobci železničních kol do konstrukce železničního kola přídavné pasivní tlumící členy. Pasivní tlumící členy jsou buď ve formě diskrétních tlumičů tzv. rezonančních laděných, jež mají za cíl potlačit dominantní vlastní kmity kola, nebo jsou zabudovány přímo do konstrukce kola v podobě vibro-izolační vrstev. Aplikace rezonančních tlumičů je nevýhodná, neboť výrobce není schopen zajistit stejnou kvalitu tlumení vyráběných kol. Složenákola a kola s obvodovou vibro-izolační vrstvou mají zase kratší životnost. Dosavadní celoocelová železniční kola jsou hlučná. Tyto nedostatky jsou do značné míry odstraněny vynálezem železničního kola vyznačeného tím, že mezi náboj a obruč kovového disku je uložen pružně plastický člen, tvořený alespoň dvěma souosými nosnými deskami spojenými alespoň jedním tlumícím prvkem, přičemž alespoň jedna nosná deska je pevně spojena s nábojem a jiná nosná deska je pevně spojena s obručí. Pro
Název v anglickém jazyce
Railway wheel
Popis výsledku anglicky
Wheel producers introduce additional passive damping elements into a wheel design for suppression of vibration and emitted noise of railway. The passive damping elements are introduced in a form of discrete dampers so-called resonance dampers aimed to suppress dominant wheel eigen-vibrations. The next form of passive dampers comes out of damping elements embedded into wheels as vibro-isolation layers. Application of the resonant dampers is disadvantageous since the same damping quality of wheel production is difficult to ensure. Composed wheels have generally a shorter lifetime. Present all-steel railway wheels are noisy. These shortages can be to a certain level eliminated by the rail wheel invention. This wheel is distinguished by the elastic-plasticdeformable element composed of at least two co-axial bearing plates linked together by at least one damping component. The deformable element is placed between a rim and disk of the wheel. In addition at least one of the plates is faste
Klasifikace
Druh
P - Patent
CEP obor
BI - Akustika a kmity
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA101%2F05%2F2669" target="_blank" >GA101/05/2669: Dynamika a spolehlivost vibrotlumících prvků z termo-visko-elastických materiálů</a><br>
Návaznosti
Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Číslo patentu nebo vzoru
299982
Vydavatel
—
Název vydavatele
—
Místo vydání
—
Stát vydání
—
Datum přijetí
26. 11. 2008
Název vlastníka
Ústav termomechaniky AV ČR, v. v. i
Způsob využití
A - Výsledek využívá pouze poskytovatel
Druh možnosti využití
A - K využití výsledku jiným subjektem je vždy nutné nabytí licence