BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F10%3A00348374" target="_blank" >RIV/61388998:_____/10:00348374 - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/68407700:21220/10:00181046
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES
Popis výsledku v původním jazyce
Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds number transition mechanism. Airfoils of three Czech-designed sailplanes and their wing-fuselage interaction were subject to study. Wind-tunnel experiments, in-flight test cases on sailplanes were used, and synthesis with CFD data gained. Effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed, counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. Investigation was further extended by PIV Time-Resolved technique.
Název v anglickém jazyce
BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES
Popis výsledku anglicky
Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds number transition mechanism. Airfoils of three Czech-designed sailplanes and their wing-fuselage interaction were subject to study. Wind-tunnel experiments, in-flight test cases on sailplanes were used, and synthesis with CFD data gained. Effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed, counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. Investigation was further extended by PIV Time-Resolved technique.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
BK - Mechanika tekutin
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
ICAS 2010 : 27th INTERNATIONAL CONGRESS OF THE AERONAUTICAL SCIENCES
ISBN
978-0-9565333-0-2
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
9
Strana od-do
—
Název nakladatele
Otimage Ltd.
Místo vydání
Edinburg
Místo konání akce
Nice
Datum konání akce
19. 9. 2010
Typ akce podle státní příslušnosti
WRD - Celosvětová akce
Kód UT WoS článku
—