Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61388998%3A_____%2F10%3A00348374" target="_blank" >RIV/61388998:_____/10:00348374 - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/68407700:21220/10:00181046

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds number transition mechanism. Airfoils of three Czech-designed sailplanes and their wing-fuselage interaction were subject to study. Wind-tunnel experiments, in-flight test cases on sailplanes were used, and synthesis with CFD data gained. Effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed, counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. Investigation was further extended by PIV Time-Resolved technique.

  • Název v anglickém jazyce

    BOUNDARY LAYER TRANSITION, SEPARATION AND FLOW CONTROL ON AIRFOILS AND BODIES IN CFD, WIND-TUNNEL AND IN-FLIGHT STUDIES

  • Popis výsledku anglicky

    Particle Image Velocimetry, smoke-wire, tuft filaments and oil-flow visualization techniques were used for wind-tunnel and in-flight investigation of boundary layer separation, both stall and separation bubbles, related to the low-Reynolds number transition mechanism. Airfoils of three Czech-designed sailplanes and their wing-fuselage interaction were subject to study. Wind-tunnel experiments, in-flight test cases on sailplanes were used, and synthesis with CFD data gained. Effect of passive flow control devices - vortex generators - was surveyed, counter-rotating vortex generators and Zig-zag type turbulators were applied. Separation suppression was reached and consequent drag coefficient reduction of test aircrafts measured in flight. Investigation was further extended by PIV Time-Resolved technique.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

    BK - Mechanika tekutin

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    Výsledek vznikl pri realizaci vícero projektů. Více informací v záložce Projekty.

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)<br>Z - Vyzkumny zamer (s odkazem do CEZ)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2010

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    ICAS 2010 : 27th INTERNATIONAL CONGRESS OF THE AERONAUTICAL SCIENCES

  • ISBN

    978-0-9565333-0-2

  • ISSN

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

  • Název nakladatele

    Otimage Ltd.

  • Místo vydání

    Edinburg

  • Místo konání akce

    Nice

  • Datum konání akce

    19. 9. 2010

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku