Doprava a životní prostředí - mýty a realita.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61858307%3A_____%2F09%3A%230000014" target="_blank" >RIV/61858307:_____/09:#0000014 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Doprava a životní prostředí - mýty a realita.
Popis výsledku v původním jazyce
Mezi základní charakteristiky environmentální efektivnosti druhu dopravy či dopravního prostředku patří spotřeba energie a emise skleníkových plynů. Pro normální podmínky lze ze zákonů mechaniky odvodit, že jsou spotřeba energie a odvozeně emise na jednotku vytížení tím nižší, čím je dopravní prostředek kapacitnější. Efektivnost ale záleží i na využití kapacity. Výši spotřeby a odvozeně emisí lze vyjádřit v závislosti na vytížení směrnicovým tvarem rovnice přímky - spotřeba dopravního prostředku bez vytížení je konstantní, s vytížením narůstá podle směrnice. Průsečík přímek různě kapacitních druhů dopravy udává, od jakého vytížení je kapacitnější druh dopravy teprve energeticky a emisně efektivnější.
Název v anglickém jazyce
Transport and environmenl - myth and reality.
Popis výsledku anglicky
The basic characteristics of the environmental efficiency of the given mode or means of transport are energy consumption and greenhouse gas emissions. For normal conditions can be deduced from the laws of mechanics that derived energy consumption and emissions per unit of load are the lower the biggest capacity the means of transport has. However, effectiveness also depends on capacity utilization. Level of consumption and emissions can be expressed, depending on load, by slope-intercept form of line-shape equation -consumption of means of transport without load is constant, with the workload it increases according to coefficient. Point of intersection of different modes of transport indicates what the break point
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
JO - Pozemní dopravní systémy a zařízení
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/1F84C%2F096%2F520" target="_blank" >1F84C/096/520: Komparace místní a regionální železniční a silniční dopravy z hlediska působení na životní prostředí a snižování energetické náročnosti a možnosti financování z veřejných prostředků</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2009
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Doprava
ISSN
0012-5520
e-ISSN
—
Svazek periodika
2009
Číslo periodika v rámci svazku
6
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
6
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—