Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Adaptation and psychometric analysis of the Czech version of the Nurse Competence Scale

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17110%2F22%3AA2302ITW" target="_blank" >RIV/61988987:17110/22:A2302ITW - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202204-0002_adaptace-a-psychometricka-analyza-ceske-verze-nurse-competence-scale.php" target="_blank" >https://kont.zsf.jcu.cz/artkey/knt-202204-0002_adaptace-a-psychometricka-analyza-ceske-verze-nurse-competence-scale.php</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.32725/kont.2022.033" target="_blank" >10.32725/kont.2022.033</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Adaptation and psychometric analysis of the Czech version of the Nurse Competence Scale

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Aim: The aim of the study was a transcultural adaptation, linguistic validation, and testing of psychometric properties of the Czech version of the Nurse Competence Scale (CZNCS). Methods: Designed as a cross-sectional observational study. The sample comprised 274 students from third-year bachelor’s nursing study programmes at Czech universities. To collect the data, a Czech version of the Nurse Competence Scale was used, containing 73 items grouped into seven subscales. The data was collected between 2018 and 2021. The internal consistency of the scale was assessed using Cronbach’s alpha. Content validity was assessed using the Content validity index, while construct validity was tested using Principal Component Analysis. Differences in the assessment of competence were tested using the Mann–Whitney test and Pearson’s chi-squared test. Results: The content validity index average for the Czech version of NCS was 0.95, while the content validity index-universal agreement was 0.75. Cronbach’s alpha of the Nurse Competence Scale was 0.981. Factor analysis showed a six-factor solution. Conclusions: The Czech version of the Nurse Competence Scale showed good levels of content validity and reliability. The Czech version of the NCS may serve as a useful tool for self-assessment of students’ competence in the final years of nursing programs. © 2022 The Authors.

  • Název v anglickém jazyce

    Adaptation and psychometric analysis of the Czech version of the Nurse Competence Scale

  • Popis výsledku anglicky

    Aim: The aim of the study was a transcultural adaptation, linguistic validation, and testing of psychometric properties of the Czech version of the Nurse Competence Scale (CZNCS). Methods: Designed as a cross-sectional observational study. The sample comprised 274 students from third-year bachelor’s nursing study programmes at Czech universities. To collect the data, a Czech version of the Nurse Competence Scale was used, containing 73 items grouped into seven subscales. The data was collected between 2018 and 2021. The internal consistency of the scale was assessed using Cronbach’s alpha. Content validity was assessed using the Content validity index, while construct validity was tested using Principal Component Analysis. Differences in the assessment of competence were tested using the Mann–Whitney test and Pearson’s chi-squared test. Results: The content validity index average for the Czech version of NCS was 0.95, while the content validity index-universal agreement was 0.75. Cronbach’s alpha of the Nurse Competence Scale was 0.981. Factor analysis showed a six-factor solution. Conclusions: The Czech version of the Nurse Competence Scale showed good levels of content validity and reliability. The Czech version of the NCS may serve as a useful tool for self-assessment of students’ competence in the final years of nursing programs. © 2022 The Authors.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30307 - Nursing

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Kontakt

  • ISSN

    1212-4117

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    9

  • Strana od-do

    264-272

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85144541888