Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Mít domov znamená důstojně bydlet! Divadlo utlačovaných jako nástroj uplatňování kritické reflexivity

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17200%2F18%3AA1901UWG" target="_blank" >RIV/61988987:17200/18:A1901UWG - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/00216224:14410/18:00106304

  • Výsledek na webu

    <a href="http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=95&clanekid=1048" target="_blank" >http://www.socialniprace.cz/index.php?sekce=2&ukol=detail&id=95&clanekid=1048</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Mít domov znamená důstojně bydlet! Divadlo utlačovaných jako nástroj uplatňování kritické reflexivity

  • Popis výsledku v původním jazyce

    CÍL: V článku popisujeme proces a výstupy výzkumu, jehož cílem bylo zjistit, jaké poznání o "sociálním bydlení" spolu-utvářejí lidé s touto zkušeností a jaké strategie jednání, na základě takového poznání reality, navrhují. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Teoretický rámec výzkumu opíráme o koncept vyloučení z bydlení, antiopresivní přístupy a kritickou reflexivitu. METODY: Pro naplnění cíle výzkumu byla zvolena kvalitativní výzkumná strategie, specificky zplnomocňující akční výzkum, metoda divadla utlačovaných. VÝSLEDKY: V textu představujeme rámcový scénář divadelního představení ?Mít domov znamená důstojně bydlet!?, realizovaného ve vybraných městských částech. V rámci divadelní tvorby identifikujeme centrální jev: byznys s chudobou v bytech (krátkodobé nájemní či podnájemní smlouvy, nucená vystěhování, špatná kvalita nájemních bytů a byty ve vyloučených lokalitách). V rámci tří odehraných představení společně s diváky (lidmi vyloučenými z bydlení) spolu-utváříme strategie jednání proti byznysu s chudobou v bytech, konkrétně: ubytování u rodiny či sousedů, podpora sociální pracovnicí, žádost o navrácení kauce, blokáda proti vystěhování, stan na náměstí, v jednotě je síla a kolektivní vyjednávání s majitelem. Rozhodnutí nevzdat se, solidarita a zveřejnění se v těchto strategiích ukazují jako klíčová témata. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: V závěru diskutujeme, jakým způsobem divadlo utlačovaných přispívá k uplatňování kritické reflexivity jako způsobu poznání reality a tím i k rozvoji kritické praxe v sociální práci.

  • Název v anglickém jazyce

    Having Home Means Being Housed! Theatre of the Opressed as a Tool of Critical Reflexivity Application

  • Popis výsledku anglicky

    AIM: In the article, we describe processes and outcomes of emancipatory action research, which aim was to find out what knowledge about ?social housing? co-produce people with this experience and what action strategies they propose on the basis of such knowledge.THEORETICAL BACKGROUND: Conceptual framework is based on concept of housing exclusion, antioppressive practice and critical reflexivity. METHODS: For fulfilling the aim we chose qualitative research strategy, emancipatory action research, method of theatre of the oppressed. OUTCOMES: In the text we analyse screenplay of theatre performance ?Having home means being housed!?, realized in chosen neighbourhoods. As central theme we identify business with poverty in flats (specifically short-term contracts, illegal evictions, substandard quality of housing). Within performances, we co-produce action strategies against business with poverty in flats, concretely: accommodation at family members or neighbours, support of social worker, request to get back the deposit, blockade of eviction, in the unity there is power, tent on the square, collective negotiation with the owner. Decision not to give up, solidarity and going public show as key topics of those strategies. In final part of the text, we discuss in what way theatre of the oppressed contributes to critical reflexivity as a way of seeing reality and to development of critical practice in social work.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Sociální práce / Sociálna práca / Czech and Slovak Social Work

  • ISSN

    1213-6204

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    18

  • Strana od-do

    22-39

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85049684699