Konstrukce předpokladu moudrosti praxe skrze obsah vzdělávání v sociální práci po roce 1945 na příkladu Ostravy a Prahy
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17200%2F23%3AA2402K3G" target="_blank" >RIV/61988987:17200/23:A2402K3G - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://socialniprace.cz/article/konstrukce-predpokladu-moudrosti-praxe-skrze-obsah-vzdelavani-v-socialni-praci-po-roce-1945-na-prikladu-ostravy-a-prahy/" target="_blank" >https://socialniprace.cz/article/konstrukce-predpokladu-moudrosti-praxe-skrze-obsah-vzdelavani-v-socialni-praci-po-roce-1945-na-prikladu-ostravy-a-prahy/</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Konstrukce předpokladu moudrosti praxe skrze obsah vzdělávání v sociální práci po roce 1945 na příkladu Ostravy a Prahy
Popis výsledku v původním jazyce
CÍLE: Cílem textu je porozumět, jak byla konstruována první vývojová fáze moudrosti praxe prostřednictvím vzdělávacího procesu v sociální práci po roce 1945 na příkladech Vyšší dvouleté školy pro vzdělávání sociálních pracovnic v Ostravě a Střední školy sociálně-právní v Praze. TEORETICKÁ VÝCHODISKA: Studium historie sociální práce je považováno za významné pro posílení identity sociálních pracovníků a ukotvení základních hodnot a cílů profese. Znalosti o obsahu českého vzdělávacího systému podložené výzkumem stále patří k bílým místům profesní historie. Současně je obsah vzdělávání prvním vývojovým stadiem v konstrukci moudrosti praxe, která utváří specifické odborné profesní vědění. METODY: Metodologicky je text podložen historickým výzkumem, (1) obsahovou analýzou primárních pramenů z Archivu města Ostravy a (2) orální historií se dvěma absolventkami pražské školy z let 1967 a 1970. VÝSLEDKY: Výsledkem je na vědeckých základech zpracovaná syntéza poznatků o vzdělávání v sociální práci v Ostravě a v Praze po roce 1945, která prezentuje vnímání zisku znalostí jako počáteční fáze konstrukce moudrosti praxe. IMPLIKACE PRO SOCIÁLNÍ PRÁCI: Přínos textu lze spatřovat ve vyplnění bílého místa ve vývoji české sociální práce po roce 1945 a snaze přispět tak k rozvoji myšlení o historii sociální práce a prezentovat vnímání zisku znalostí skrze vzdělávání jako předpokladu vzniku moudrosti praxe.
Název v anglickém jazyce
Construction of the Premise of Practice Wisdom through Social Work Education after 1945 on the Example of Ostrava and Prague
Popis výsledku anglicky
OBJECTIVES: The aim of the text is to understand how was constructed the first development phase of the practice wisdom through the educational process in social work after 1945, using the examples of Higher school for the education of social workers in Ostrava and of High School of Social-Law in Prague and thus to contribute to the knowledge of the history of the education of social workers. THEORETICAL BACKGROUND: The study of the history of social work is considered, according to expert discussion, to be important for strengthening the identity of social workers and anchoring basic values and goals of the profession. Knowledge of the content of the Czech system is still a white part of the history of social work. At the same time, the content of education is the first developmental stage in the construction of the practice wisdom, which shapes specific professional knowledge. METHODS: Methodologically, the text is supported by historical research, (1) content analysis of primary sources from the Ostrava City Archives and (2) oral history with two graduates of the Prague School from 1967 and 1970. RESULTS: The result is a synthesis of knowledge on the constitution of education in social work in Ostrava and in Praha after 1945 on scientific basis. which presents the perception of knowledge gain as the initial phase of the construction of the practice wisdom. IMPLICATIONS FOR SOCIAL WORK: The contribution of the text can be seen in filling the white space in the development of Czech social work on the basis of primary sources and authentic testimonies of graduates, thus contributing to the development of thinking about the history of social work and present the perception of gaining knowledge through education as a prerequisite for the emergence of the practice wisdom.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2023
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sociální práce/Sociálna práca
ISSN
12136204
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
5-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85175146330