Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

In between Marxism and tradition: citizenship education in China in view of the intellectual heritage of Chinese civilization

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17200%2F24%3AA2503A6J" target="_blank" >RIV/61988987:17200/24:A2503A6J - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2024.2416811" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/2331186X.2024.2416811</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/2331186x.2024.2416811" target="_blank" >10.1080/2331186x.2024.2416811</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    In between Marxism and tradition: citizenship education in China in view of the intellectual heritage of Chinese civilization

  • Popis výsledku v původním jazyce

    This paper discusses the nature of Chinese ideology and the policy of citizenship education from a cultural perspective, in the light of traditional life philosophies and current tendencies. The aim is to understand the Chinese conception of citizenship and the education of citizens as a nation-specific cultural formation and a production of politics. The analysis of the impacts of mainstream mental powers of Chinese civilization on citizenship education is based on reasoning in which the formation and characteristics of the concept of citizenship education is specified with respect to the mainstream ideologies of cultural heritage on the one hand and on the current Marxism on the other. The concept of a harmonious society has been a central political value of Chinese citizenship education in both past and present. The politics of citizenship education in today's China appears ideologically as an attempt by the communist government to build a national identity in terms of reconciling the intellectual and cultural heritage of civilization with the social and political order based on a specific Chinese interpretation of Marxism.

  • Název v anglickém jazyce

    In between Marxism and tradition: citizenship education in China in view of the intellectual heritage of Chinese civilization

  • Popis výsledku anglicky

    This paper discusses the nature of Chinese ideology and the policy of citizenship education from a cultural perspective, in the light of traditional life philosophies and current tendencies. The aim is to understand the Chinese conception of citizenship and the education of citizens as a nation-specific cultural formation and a production of politics. The analysis of the impacts of mainstream mental powers of Chinese civilization on citizenship education is based on reasoning in which the formation and characteristics of the concept of citizenship education is specified with respect to the mainstream ideologies of cultural heritage on the one hand and on the current Marxism on the other. The concept of a harmonious society has been a central political value of Chinese citizenship education in both past and present. The politics of citizenship education in today's China appears ideologically as an attempt by the communist government to build a national identity in terms of reconciling the intellectual and cultural heritage of civilization with the social and political order based on a specific Chinese interpretation of Marxism.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50403 - Social topics (Women´s and gender studies; Social issues; Family studies; Social work)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2024

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    COGENT EDUCATION

  • ISSN

    2331-186X

  • e-ISSN

    2331-186X

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    NO - Norské království

  • Počet stran výsledku

    20

  • Strana od-do

  • Kód UT WoS článku

    001337910600001

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85207269376