Building identities and relationships in commercial websites: a contrastive view of communication strategies
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F10%3AA1100Z9Z" target="_blank" >RIV/61988987:17250/10:A1100Z9Z - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Building identities and relationships in commercial websites: a contrastive view of communication strategies
Popis výsledku v původním jazyce
This paper addresses the construction of identities and relationships as a communication strategy in commercial websites. Based on a corpus of Czech and British sites, the study applies an approach grounded in Critical Discourse Analysis and identifies ways in which text-producers attempt to create simulated identities for themselves and their readers, manipulating the reader?s mental models of the communicative situation for commercial gain. The author then addresses the texts? construction of virtualrelationships between the producer and the reader, both in terms of distance or closeness (negative and positive ?face?) and in terms of the equality or inequality of status of the two participants. The study also discusses the extent to which the corpusreveals contrastive differences in strategies and discourse preferences between the British and Czech websites.
Název v anglickém jazyce
Building identities and relationships in commercial websites: a contrastive view of communication strategies
Popis výsledku anglicky
This paper addresses the construction of identities and relationships as a communication strategy in commercial websites. Based on a corpus of Czech and British sites, the study applies an approach grounded in Critical Discourse Analysis and identifies ways in which text-producers attempt to create simulated identities for themselves and their readers, manipulating the reader?s mental models of the communicative situation for commercial gain. The author then addresses the texts? construction of virtualrelationships between the producer and the reader, both in terms of distance or closeness (negative and positive ?face?) and in terms of the equality or inequality of status of the two participants. The study also discusses the extent to which the corpusreveals contrastive differences in strategies and discourse preferences between the British and Czech websites.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AI - Jazykověda
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
<a href="/cs/project/GA405%2F07%2F0176" target="_blank" >GA405/07/0176: Komunikativní a textové strategie v rozhlasové, časopisecké, komerční a akademické publicistice (kontrastivní analýza anglického a českého diskurzu)</a><br>
Návaznosti
P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)
Ostatní
Rok uplatnění
2010
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Discourse and Interaction
ISSN
1802-9930
e-ISSN
—
Svazek periodika
3
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
—
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—