Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma.
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F16%3AA1701JAB" target="_blank" >RIV/61988987:17250/16:A1701JAB - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma.
Popis výsledku v původním jazyce
Autorka příspěvku interpretuje obraz Roy Nachuma Vlastní portrét v souřadnicích úvah o identitě Já a jejího zobrazení prostřednictvím výtvarného díla a básně (napsané na povrch obrazu Braillovým písmem). Vzhledem k tomu, že analyzovaný obraz místo tváře jako reprezentace Já zobrazuje množství rukou, se autorka zamýšlí nad povahou a významem hmatu, symbolickými významy ruky a vztahem mezi zrakem a hmatem v oblasti výtvarného umění. Vrací se k chápání hmatu u Aristotela, aby následně poukázala na oživení zájmu o hmat v souvislosti se snahou o překonání subjekt-objektové duality a preference vidění v evropské moderní filozofii a kultuře. Využívá poznatků Juhani Pallasmaa o spolupráci oka a ruky při tvorbě (nejen) uměleckého díla a názoru Maurice Merleau-Pontyho o přesahu mezi viditelným a vidoucím, já a světa, ducha a těla. Ve druhé části se věnuje problematice světla ve vztahu k vidění a poznání, a to vzhledem k tomu, že protiklad světla a temnoty je základním strukturujícím prvkem obrazu Roye Nachuma. Za vhodný interpretační klíč považuje koncepci světliny Martina Heideggera, kterou její autor konceptualizuje jako hru odkrývání skrývání. Autorka tvrdí, že Roy Nachum položil svým dílem otázku o identitě Já a o adekvátním způsobu jejího zobrazení, zpochybnil chápání zraku jako hlavního prostředku poznání a zdůraznil význam hmatu (nejen) ve výtvarném umění. Vyzval nás k zamyšlení se nad samozřejmostí našich kategorií identity, autoportrétu, tváře a rukou, a k prozkoumání vztahu mezi zrakem a hmatem, viděním a dotýkáním se.
Název v anglickém jazyce
Self nad Touch, Light and Darkness.
Popis výsledku anglicky
The author interprets the painting Self Portrait created by Roy Nachum in the conceptual framework of identity of the Self, represented by means of self-portrait which does not concentrate on the face but on the hands. This special way of portraying oneself and the fact that the painting needs tactile contact from the side of audience (on the surface of the painting, there is a poem written in Braille letters) directs the author of the paper to think about the significance of the touch, symbolic meanings of the hands and the relation between sight and touch in the area of visual arts. Roy Nachum?s painting is based on the contrast of lightness and darkness; that is the reason that the problem of light as a condition of perception and knowledge, and symbolic meanings of lightness and darkness are also taken into account in the course of interpretation.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
AA - Filosofie a náboženství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Cesty rozumění. K poctě a vzpomínce na prof. PhDr. Jaroslava Hrocha, CSc.
ISBN
978-80-270-0916-9
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
53-68
Počet stran knihy
174
Název nakladatele
Institut pro hermeneutiku, z. s.
Místo vydání
Brno
Kód UT WoS kapitoly
—