Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma.

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F16%3AA1701JAB" target="_blank" >RIV/61988987:17250/16:A1701JAB - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Já a dotek, světlo a tma. Interpretace obrazu Roye Nachuma.

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Autorka příspěvku interpretuje obraz Roy Nachuma Vlastní portrét v souřadnicích úvah o identitě Já a jejího zobrazení prostřednictvím výtvarného díla a básně (napsané na povrch obrazu Braillovým písmem). Vzhledem k tomu, že analyzovaný obraz místo tváře jako reprezentace Já zobrazuje množství rukou, se autorka zamýšlí nad povahou a významem hmatu, symbolickými významy ruky a vztahem mezi zrakem a hmatem v oblasti výtvarného umění. Vrací se k chápání hmatu u Aristotela, aby následně poukázala na oživení zájmu o hmat v souvislosti se snahou o překonání subjekt-objektové duality a preference vidění v evropské moderní filozofii a kultuře. Využívá poznatků Juhani Pallasmaa o spolupráci oka a ruky při tvorbě (nejen) uměleckého díla a názoru Maurice Merleau-Pontyho o přesahu mezi viditelným a vidoucím, já a světa, ducha a těla. Ve druhé části se věnuje problematice světla ve vztahu k vidění a poznání, a to vzhledem k tomu, že protiklad světla a temnoty je základním strukturujícím prvkem obrazu Roye Nachuma. Za vhodný interpretační klíč považuje koncepci světliny Martina Heideggera, kterou její autor konceptualizuje jako hru odkrývání skrývání. Autorka tvrdí, že Roy Nachum položil svým dílem otázku o identitě Já a o adekvátním způsobu jejího zobrazení, zpochybnil chápání zraku jako hlavního prostředku poznání a zdůraznil význam hmatu (nejen) ve výtvarném umění. Vyzval nás k zamyšlení se nad samozřejmostí našich kategorií identity, autoportrétu, tváře a rukou, a k prozkoumání vztahu mezi zrakem a hmatem, viděním a dotýkáním se.

  • Název v anglickém jazyce

    Self nad Touch, Light and Darkness.

  • Popis výsledku anglicky

    The author interprets the painting Self Portrait created by Roy Nachum in the conceptual framework of identity of the Self, represented by means of self-portrait which does not concentrate on the face but on the hands. This special way of portraying oneself and the fact that the painting needs tactile contact from the side of audience (on the surface of the painting, there is a poem written in Braille letters) directs the author of the paper to think about the significance of the touch, symbolic meanings of the hands and the relation between sight and touch in the area of visual arts. Roy Nachum?s painting is based on the contrast of lightness and darkness; that is the reason that the problem of light as a condition of perception and knowledge, and symbolic meanings of lightness and darkness are also taken into account in the course of interpretation.

Klasifikace

  • Druh

    C - Kapitola v odborné knize

  • CEP obor

    AA - Filosofie a náboženství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název knihy nebo sborníku

    Cesty rozumění. K poctě a vzpomínce na prof. PhDr. Jaroslava Hrocha, CSc.

  • ISBN

    978-80-270-0916-9

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    53-68

  • Počet stran knihy

    174

  • Název nakladatele

    Institut pro hermeneutiku, z. s.

  • Místo vydání

    Brno

  • Kód UT WoS kapitoly