Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F17%3AA1801OAA" target="_blank" >RIV/61988987:17250/17:A1801OAA - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1654/1890" target="_blank" >http://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/1654/1890</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Některé psychologické souvislosti hodnocení smyslu vlastní práce učiteli
Popis výsledku v původním jazyce
Příspěvek se věnuje některým psychologickým souvislostem vnímání smyslu vlastní práce učiteli. U souboru 317 učitelů základních a středních škol sleduje jejich subjektivní hodnocení smysluplnosti práce a některé další psychologické proměnné, jako jsou osobnostní dimenze v pojetí pětifaktorového modelu Big Five, věk a délka výkonu učitelského povolání, spokojenost, pracovní zátěž a pracovní angažovanost, jejichž souvislost se smyslem práce je pravděpodobná. Výsledky naznačují, že na vnímání smyslu vlastní práce učitelů působí zejména spokojenost s prací a pracovní angažovanost vystupující jako prediktory i další součásti životní spokojenosti. Z osobnostních vlastností souvisí s vnímáním smyslu práce učitelů neuroticismus (negativní vliv), extraverze, svědomitost a přívětivost.
Název v anglickém jazyce
Some psychological consequences related to teachersˇ perception of meaningfulness of their profession
Popis výsledku anglicky
This paper examines some psychological consequences related to teachers' perception of meaningfulness of theirprofession. Three hundred and seventeen primary and secondary school teachers were observed to find out whattheir subjective evaluation of meaningfulness of their profession was. Further, related psychological variables'such as personality traits in the concept of the five-factor model Big Five, teachers' age, years of teaching, satisfaction,workload and work engagement?were also observed. The results suggest that perception of meaningfulness isinfluenced mostly by satisfaction with the profession and teachers? work engagement; these two areas predict (andare part of) teachers? contentment with their lives. As for personal traits, our results show that teachers? neuroticismnegatively influences perception of meaning fulness. Other influential traits transpired to be extroversion,conscientiousness, and kindness.
Klasifikace
Druh
J<sub>SC</sub> - Článek v periodiku v databázi SCOPUS
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2017
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Studia paedagogica
ISSN
1803-7437
e-ISSN
—
Svazek periodika
22
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
9-24
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
2-s2.0-85031898384