Smysluplnost práce a spokojenost učitelů gymnázií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F19%3AA20022YT" target="_blank" >RIV/61988987:17250/19:A20022YT - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019" target="_blank" >https://doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019" target="_blank" >10.5817/CZ.MUNI.P210-9488-2019</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Smysluplnost práce a spokojenost učitelů gymnázií
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem příspěvku je analýza pracovní spokojenosti učitelů gymnázií v souvislosti s jejich percepcí smysluplnosti vlastní práce. Jde tedy o fenomény, které jsou založeny na hodnocení práce a pracovních podmínek a lze u nich předpokládat souvislost s pracovním chováním. Přitom je sledován také vliv osobnostních vlastností zahrnutých v pětifaktorovém modelu Big Five. Metoda. Výzkum byl realizován na gymnáziích v Olomouckém a Moravskoslezském kraji za účasti 169 učitelů s využitím dotazníkových metod typu tužka – papír (dotazník životní spokojenosti DŽS, inventář pracovní smysluplnosti WAMI, osobnostní dotazník NEO FFI). Výsledky. Získaná data byla vyhodnocena s využitím korelační a regresní analýzy. Dosažené výsledky naznačují, že pracovní spokojenost i smysluplnost práce souvisí pozitivně s pracovní smysluplností, osobnostními vlastnostmi extraverzí, přívětivostí a svědomitostí a negativně s neuroticismem. V relaci s pracovní spokojeností vystupuje pocit smysluplnosti práce spolu se spokojeností s finanční situací a volným časem jako její prediktor. Závěr. dosažené výsledky odpovídají očekáváním opřeným o teoretické poznatky i výsledky dalších výzkumů. Limity. Širší generalizaci dosažených výsledků limitují nedostatky použité metodiky.
Název v anglickém jazyce
Sense of meaningfulness of work and satisfaction of grammar school teachers
Popis výsledku anglicky
The aim of the paper is to analyze the relationship between the work satisfaction of the grammar school teachers and perceptions of the meaningfulness of their own work, ie phenomena that are based on the evaluation of work and working conditions and can be assumed to be related to working behavior. The influence of the personality features included in the Big Five five-factor model is also monitored. Method. The research was carried out at the grammar schools in Olomouc and MoravianSilesian Region with the participation of 169 teachers using questionnaire methods such as pencil and paper (questionnaire of life satisfaction DŽS, inventory of work meaningfulness WAMI and NEO FFI personality questionnaire). Results. The obtained data were evaluated using correlation and regression analysis. Achieved results suggest that work satisfaction and work meaningfulness is positively related to work sense, personality traits, exztraversion, agreeablesness and conscientiousness, and negative to neuroticism. In a relationship with work satisfaction, the sense of meaningfulness of work comes out as a predictor along with satisfaction with financial situation and leisure time. Conclusion. The results achieved correspond to expectations based on the theoretical knowledge and the results of further research. Limitations. wider generalization of achieved results is limited the shortcomings of the used methodology.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50101 - Psychology (including human - machine relations)
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Procházka, J. Kratochvíl, T., Vaculík, M. (eds.).Sborník příspěvků z 18. mezinárodní konference
ISBN
978-80-210-9488-8
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
8
Strana od-do
189-197
Název nakladatele
Masarykova univerzita
Místo vydání
Brno
Místo konání akce
Brno
Datum konání akce
22. 5. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—