On the use of magazines for learning German as a foreign language as sources of technical information
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F20%3AA210255C" target="_blank" >RIV/61988987:17250/20:A210255C - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://www.peterlang.com/view/title/65446" target="_blank" >https://www.peterlang.com/view/title/65446</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.3726/b16434" target="_blank" >10.3726/b16434</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
němčina
Název v původním jazyce
Zur Fachwissensvermittlung in DaF-Zeitschriften
Popis výsledku v původním jazyce
DaF-Zeitschriften stellen immer eine gute Möglichkeit dar, den Unterricht aufzulockern und fremdsprachliche Kenntnisse der Schüler/Schülerinnen zu vertiefen. Aber nicht nur die deutsche Sprache selbst muss unbedingt geübt werden. Die Zeitschriften stellen auch eine gute Gelegenheit für die Fachwissensvermittlung dar, indem Fachinhalte und Fachwörter den Schülern/Schülerinnen auf eine unterhaltsame Weise nahegebracht werden. Wie eine solche Überlappung von fremdsprachlicher und fachlicher Ausbildung aussieht und welche Wirkungen aus der Perspektive der Textverständlichkeit verschiedene Text- bzw. Bildgestaltungen haben können, ist die zentrale Frage des Beitrags. Unter diesem Aspekt werden verschiedene DaF-Zeitschriften miteinander verglichen.
Název v anglickém jazyce
On the use of magazines for learning German as a foreign language as sources of technical information
Popis výsledku anglicky
Magazines for learning German as a foreign language always present a good option to liven up the way it is taught and to deepen the learners’ knowledge of the foreign language as well. However, it does not necessarily have to be about practising German only. Magazines also offer a good opportunity of providing technical information with technical contents and terminology being introduced to learners in an entertaining way. Therefore, the central question of the paper focuses on the intersection of teaching of foreign languages with vocational education and, in terms of textual comprehensibility, on the effect of various types and layouts of texts and pictures. Various magazines for teaching German as a foreign language were compared in view of the abovementioned aspects.
Klasifikace
Druh
C - Kapitola v odborné knize
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název knihy nebo sborníku
Schlüsselkompetenz 'Fachsprache'. Theorie und Anwendung
ISBN
978-3-631-80906-8
Počet stran výsledku
21
Strana od-do
127-147
Počet stran knihy
184
Název nakladatele
Peter Lang
Místo vydání
Berlin, Bern atd.
Kód UT WoS kapitoly
—