Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F22%3AA2302EW1" target="_blank" >RIV/61988987:17250/22:A2302EW1 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem tohoto článku je prozkoumat slohové práce žáků prizmatem kvantitativní lingvistiky. Pozornost budeme věnovat aktivitě textu. K vyjádření poměru sloves a součtu sloves a adjektiv využijeme Busemannův koeficient aktivity. Texty budou analyzovány na základě genderu a typu školy. Závěrečná komparativní analýza vezme v potaz všechny tyto faktory. Výsledky budou prezentovány na příkladech z žákovských prací. Data ukazují, že žáci na gymnáziích mají tendence – bez ohledu na gender – vytvářet vyrovnané nebo deskriptivně orientované popisy, kdežto mezi žáky šestého ročníku ZŠ se objevují rozdíly: chlapci se více zaměřují na popisy naplněné slovesy, zatímco texty dívek vykazují různé rysy.

  • Název v anglickém jazyce

    Active in Description: Notes on the Style of Pupilsʼ Essays

  • Popis výsledku anglicky

    The aim of this article is to look at the written communications of pupils through the prism of quantitative linguistics. Attention will be paid to text activity. The Busemann Activity Index will be used to express the ratio of the number of verbs to the sum total of verbs and adjectives. The texts will be analyzed according to gender and to the type of school. The final comparative analysis will take into account all available factors. The results will be exemplified with excerpts from the pupilsʼ essays. The data suggests that grammar school pupils, regardless of gender, tend to have balanced or descriptive descriptions, whereas differences show up among 6th graders – boys focus more on descriptions saturated with verbs, girls offer more variety in their texts.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    60203 - Linguistics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Český jazyk a literatura

  • ISSN

    0009-0786

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    3

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    120-126

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus