Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F22%3AA2302EW1" target="_blank" >RIV/61988987:17250/22:A2302EW1 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Aktivní v popisu: Poznámky ke stylu žákovských slohových prací
Popis výsledku v původním jazyce
Cílem tohoto článku je prozkoumat slohové práce žáků prizmatem kvantitativní lingvistiky. Pozornost budeme věnovat aktivitě textu. K vyjádření poměru sloves a součtu sloves a adjektiv využijeme Busemannův koeficient aktivity. Texty budou analyzovány na základě genderu a typu školy. Závěrečná komparativní analýza vezme v potaz všechny tyto faktory. Výsledky budou prezentovány na příkladech z žákovských prací. Data ukazují, že žáci na gymnáziích mají tendence – bez ohledu na gender – vytvářet vyrovnané nebo deskriptivně orientované popisy, kdežto mezi žáky šestého ročníku ZŠ se objevují rozdíly: chlapci se více zaměřují na popisy naplněné slovesy, zatímco texty dívek vykazují různé rysy.
Název v anglickém jazyce
Active in Description: Notes on the Style of Pupilsʼ Essays
Popis výsledku anglicky
The aim of this article is to look at the written communications of pupils through the prism of quantitative linguistics. Attention will be paid to text activity. The Busemann Activity Index will be used to express the ratio of the number of verbs to the sum total of verbs and adjectives. The texts will be analyzed according to gender and to the type of school. The final comparative analysis will take into account all available factors. The results will be exemplified with excerpts from the pupilsʼ essays. The data suggests that grammar school pupils, regardless of gender, tend to have balanced or descriptive descriptions, whereas differences show up among 6th graders – boys focus more on descriptions saturated with verbs, girls offer more variety in their texts.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
60203 - Linguistics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Český jazyk a literatura
ISSN
0009-0786
e-ISSN
—
Svazek periodika
—
Číslo periodika v rámci svazku
3
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
120-126
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—