Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Assessing attitudes indirectly through conceptual metaphors of size and distance in an interactive software

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17250%2F23%3AA2402KFN" target="_blank" >RIV/61988987:17250/23:A2402KFN - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989100:27240/23:10254419

  • Výsledek na webu

    <a href="https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10926488.2023.2215847?scroll=top&needAccess=true" target="_blank" >https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/10926488.2023.2215847?scroll=top&needAccess=true</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.1080/10926488.2023.2215847" target="_blank" >10.1080/10926488.2023.2215847</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    Assessing attitudes indirectly through conceptual metaphors of size and distance in an interactive software

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Traditional methods of measuring attitudes usually consist of expressing the degree of agreement with a series of statements. In this paper, we test a new method to express attitudes through interactive metaphors. Primary school students set the distance and physical size of objects (visual representations of school subjects) using a digital application. During this task, they communicated their understanding of the distance and physical size of the object. Distance was most often interpreted by respondents as a metaphorical expression of liking, with objects closer perceived as more likeable. Size was most often interpreted as a metaphor expressing importance and usefulness, with positively rated objects being expressed as larger. Additionally, we investigated whether increasing the size and decreasing the distance are related to a more positive verbal evaluation of the object. The results supported our predictions, and they are also consistent with previous research findings on metaphor mapping, primary metaphors, and the relationship between physical size and importance.

  • Název v anglickém jazyce

    Assessing attitudes indirectly through conceptual metaphors of size and distance in an interactive software

  • Popis výsledku anglicky

    Traditional methods of measuring attitudes usually consist of expressing the degree of agreement with a series of statements. In this paper, we test a new method to express attitudes through interactive metaphors. Primary school students set the distance and physical size of objects (visual representations of school subjects) using a digital application. During this task, they communicated their understanding of the distance and physical size of the object. Distance was most often interpreted by respondents as a metaphorical expression of liking, with objects closer perceived as more likeable. Size was most often interpreted as a metaphor expressing importance and usefulness, with positively rated objects being expressed as larger. Additionally, we investigated whether increasing the size and decreasing the distance are related to a more positive verbal evaluation of the object. The results supported our predictions, and they are also consistent with previous research findings on metaphor mapping, primary metaphors, and the relationship between physical size and importance.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>imp</sub> - Článek v periodiku v databázi Web of Science

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50101 - Psychology (including human - machine relations)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

    <a href="/cs/project/TL03000240" target="_blank" >TL03000240: Diagnostický systém měření postojů žáků na principu testování psychologické vzdálenosti s využitím evolučních algoritmů</a><br>

  • Návaznosti

    P - Projekt vyzkumu a vyvoje financovany z verejnych zdroju (s odkazem do CEP)

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2023

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Metaphor and Symbol

  • ISSN

    1092-6488

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    US - Spojené státy americké

  • Počet stran výsledku

    16

  • Strana od-do

    329-345

  • Kód UT WoS článku

    001075336800003

  • EID výsledku v databázi Scopus

    2-s2.0-85173433421