Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Vzdělávání seniorů jako součást zdravého životního stylu

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17310%2F18%3AA1901YL9" target="_blank" >RIV/61988987:17310/18:A1901YL9 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Vzdělávání seniorů jako součást zdravého životního stylu

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Východiska: Pro zdravý životní styl jsou důležité sociální kontakty, ať už mezi vrstevníky nebo s mladší generací, dále také celoživotní vzdělávání. V České republice hrají v tomto směru významnou roli univerzity třetího věku (U3V). Jsou organizovány na univerzitách a jejich fakultách a každý akademický rok zaznamenávají příliv posluchačů. Mohou je navštěvovat občané od 50. roku věku. Nabízejí kvalitní naplnění volného času, podporují psychickou a fyzickou svěžest, aktivizaci, zpřístupňují vhodnou formou nové vědomosti a dovednosti. V akademickém roce 2015-2016 U3V navštěvovalo přes 50 tisíc seniorů. Náš výzkum se zaměřuje na analýzu poskytovaného vzdělávání seniorů na vysokých školách v České republice.Cíle a metodika: Cíle vzdělávání seniorů. 2) Současný stav vzdělávacích programů. 3) Financování univerzit třetího věku. 4) Analýza výzkumu vzdělávání seniorů. Byla použita kvantitativní výzkumná metoda, technika dotazníku, který byl rozeslán všem univerzitám a jejich fakultám v České republice. Oslovili jsme 42 subjektů - vysokých škol v České republice, odpovědělo nám 34 subjektů, tj. 81 %. Dotazník měl 11 otázek (4 otázky dichotomické, 3 otázky trichotomické, 2 otázky výčtové, 2 otázky otevřené). Výsledky: Výsledky výzkumu byly strukturovány: 1) Využívání informačních technologií, resp. SMART technologií v ČR a detailně na Ostravské univerzitě v Ostravě, Přírodovědecká fakulta. 2) Opatření vedoucí k inkluzívnímu vzdělávacímu prostředí založená na zkušenostech v dané instituci. 3) Zapojení mládeže do vzdělávání seniorů - mezigenerační dialog. 4) Aktivní role seniorů (jako organizátorů, lektorů, atd.) ve vzdělávání seniorů.Závěr: Vzdělávání seniorů, které je součástí celoživotního učení, je důležité pro zdravý životní styl, pro psychickou rovnováhu seniorů, získávají zde rovněž informace o péči o člověka, což přispívá také k jejich sebepéči.

  • Název v anglickém jazyce

    SENIORS ?EDUCATION AS AN ELEMENT OF THE HEALTHY LIFE STYLE

  • Popis výsledku anglicky

    ABSTRACTBackground: Social contacts among coevals as well as with young generation, long life education and health are very important for healthy life style. Crucial role in this context in the Czech Republic play University of Third Age (U3A). They are organized within universities and faculties and every year there is a huge influx of auditors. There is no strict limitation about the age but normally auditorium is consisted of people elder then 50 years. U3A offer high-quality use of one?s own time, support mental and physical freshness, activation and make available new knowledge and skill by appropriate form.In the academic year 2015 / 2016 more than 50 thousands of seniors attended U3A in the Czech Republic. Our research focuses on the analysis of the educational offer for seniors in the Czech Republic public universities.Goal and methodology: Goal of the seniors ?education. 2) Situation of seniors ?education nowadays. 3) Financing of U3A. 4) Analysis of the seniors ?education research. The state of the educational programmes for U3A in the Czech Republic was analysed as a quantitative research, questionnaire technique, which included 11 questions (4 dichotomic, 3 trichotomic, 2 enumerative, 2 open questions). The research was carried out in the period from November 2017 to December 2017.Results: Results of the research were structured this way: 1) Using of the ICT, resp. SMART technologies in the Czech Republic and in the University of Ostrava, Faculty of Science in more details. 2) Arrangements for inclusive educational environment based on the experience from given institution. 3) Involvement of the youth into seniors ?education (intergeneration dialogue. 4) Active approach of seniors (seniors as lectors, organizers, etc.)Conclusion: Seniors?education as a part of long life education is very important for healthy life style, mental balance of seniors. Seniors can obtain information about human care and other which can contribute to their own care.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    30301 - Social biomedical sciences (includes family planning, sexual health, psycho-oncology, political and social effects of biomedical research)

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2018

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Zdravotnícke listy

  • ISSN

    1339-3022

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    6

  • Číslo periodika v rámci svazku

    4

  • Stát vydavatele periodika

    SK - Slovenská republika

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    18-25

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus