Jak správně vytvářet textové materiály pro studující se zrakovým postižením
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F08%3AA0800S9B" target="_blank" >RIV/61988987:17450/08:A0800S9B - isvavai.cz</a>
Nalezeny alternativní kódy
RIV/61988987:17450/08:A1000S9B
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Jak správně vytvářet textové materiály pro studující se zrakovým postižením
Popis výsledku v původním jazyce
Studenti se zrakovým postižením se mohou do běžné výuky zapojit bez větších obtíží. Problém nastává v dostupnosti studijních materiálů a to s ohledem na charakter jejich handicapu. Většinou je nejvhodnější podobou forma elektronická. Skupinu osob se zrakovým handicapem ale netvoří pouze lidé nevidomí, nýbrž např. také lidé se zúženým zorným polem, s velmi vysokou krátkozrakostí, barvoslepostí a dalšími zrakovými vadami. Každá skupina využívá pro práci s počítačem speciální technologie, které jim obsah textu zpřístupňují. Při tvorbě textů, které budou používat zrakově handicapovaní, je vhodné dodržovat určitá pravidla, aby byla čitelnost textu dobrá, a to např. tyto.: psaný text je nejlépe čitelný bez pozadí; struktura kapitol by měla mít vždy stejný řád; všechny grafické prvky, které nesou významové sdělení, by měly mít doplňující textovou alternativu; tabulky dávají smysl čtené po řádcích atd.
Název v anglickém jazyce
HOW TO CREATE EDUCATIONAL MATERIALS FOR VISUALLY IMPAIRED STUDENTS
Popis výsledku anglicky
Visually impaired students can study without considerable difficulties. Problems may occur concerning availability of educational materials because of their handicap. Generally the most suitable form of study materials is electronic. But not every visually impaired student has to be only blind; he/she can have other problems such as reduced vision, myopia, color blindness etc. Everyone from this group uses special technologies for work with computers, which give him/her an access to the content of a text. It is appropriate to keep specific rules when a text for the visually impaired is created because of good readability. For example: a written text is mostly legible without background. A chapter?s structure should always have the same frame; all graphic items with meanings should have their own text alternative; tables make sence when read line by line etc.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
AN - Psychologie
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
O - Projekt operacniho programu
Ostatní
Rok uplatnění
2008
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Soft kompetence v informační společnosti
ISBN
978-80-7368-513-3
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
7
Strana od-do
83-89
Název nakladatele
Repronis
Místo vydání
Ostrava
Místo konání akce
Ostrava
Datum konání akce
15. 3. 2008
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—