Badatelsky orientovaná výuka - základní paradigma pro tvorbu moderní učebnice dějepisu
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F14%3AA1501D12" target="_blank" >RIV/61988987:17450/14:A1501D12 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Badatelsky orientovaná výuka - základní paradigma pro tvorbu moderní učebnice dějepisu
Popis výsledku v původním jazyce
Článek je věnován principům, perspektivám a současnému stavu tzv. badatelsky orientovaného vzdělávání (inquiry-based education) v sociálně humanitních předmětech. Tento koncept je převzat z didaktiky přírodních věd a staví na zásadách pedagogického konstruktivismu. Obecným cílem IBE je rozvíjení kompetencí historického myšlení. Autorka realizovala obsahovou analýzu zahraničních učebnic dějepisu pro gymnázia (britských, německých a rakouských), které komparovala se současnými českými učebnicemi. Zaměřilase především na samostatné kapitoly věnované rozvíjení badatelských kompetencí žáků a metodám analýzy a intepretace historických pramenů.
Název v anglickém jazyce
Inquiry-based education - basic paradigm for creating modern history textbook
Popis výsledku anglicky
The article deals with principles, perspectives and current state of inquiry-based education in humanities. This concept is taken from Science didactics and builds on the principlesm of pedagogical constructivism. The general aim of inquiry-based education is to develop historical thinking competence. The author implemented content analysis of foreign History textbooks for secondary grammar schools (British, French, Swiss and Austrian) and compared them with contemporary Czech textbooks. She focused onchapters devoted to the development of research competencies of pupils and methods of analysis and interpretation of historical sources.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2014
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Sborník prací Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity, řada společenských věd
ISSN
1211-6068
e-ISSN
—
Svazek periodika
28
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
110-127
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—