Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701F63" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701F63 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    K budování žákovských čtenářských dovedností v české edukaci 1. stupně ZŠ

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Příspěvek se soustředí na formování čtenářských dovedností u žáků 1. stupně ZŠ. Pokládáme za potřebné věnovat pozornost budování těchto dovedností již zkraje povinné školní docházky, neboť systémový a promyšlený přístup k jejich posilování je nezbytný. Na tomto procesu by se měli podílet jak činitelé ovlivňující tvorbu a následnou realizaci kurikula, tak učitelé v praxi, a to zejména skrze poučený přístup k výuce čtení a čtenářské gramotnosti. Stranou pozornosti nestavíme ani autory učebnic, kteří mohou významnou měrou přispět ke kvalitnějšímu průběhu zmiňovaného procesu. Od základní školy je oprávněně očekáváno, že výuka bude vedena kvalifikovaným způsobem, aby si žáci měli možnost co nejlépe osvojit strategie práce s textem. Zásadní východisko pro postupné formování kvality žákovských čtenářských dovedností spatřujeme nejen v kvalitě zpracování didaktických pomůcek, ale dominantně v samotném výukovém procesu. Výstupy získané monitorováním výuky češtiny a analýzou vybraných učebnic mateřštiny pro 1. stupeň ZŠ ukázaly směr, kterým by se měla česká edukace ubírat. Potvrzuje se, že odborné, pedagogické a didaktické kompetence učitelů češtiny jednoznačně vévodí kvalitě výukového procesu. S cílem je zlepšit provádíme navazující bádání, které prostřednictvím moderní technologie Eye Tracker sleduje efektivnost strategií čtení u žáků 4. ročníku ZŠ.

  • Název v anglickém jazyce

    About building of pupils' reading skills in Czech education of first grade of primary schools

  • Popis výsledku anglicky

    The paper focuses on a formation of reading skills among pupils in the 1st grade of primary schools. We consider to be necessary to pay attention to building those skills already at the beginning of compulsory school attendance because the systemic and coherent approach towards their strengthening is necessary. This process should involve both factors influencing the development and subsequent implementation of the curriculum, as well as teachers in practice, especially based on informed approach to teaching reading and literacy skills. The attention is not put aside to textbook authors who may significantly contribute to a better flow of this process. From primary school it is rightly expected the lessons to be conducted in a qualified manner so that the pupils have the opportunity to learn the strategy for working with texts to get the most of them. Fundamental basis for the gradual formation of the quality of pupils' reading skills, we can see not only in quality of teaching aids, but dominantly in the actual learning process. Outputs from monitoring teaching Czech and analysis of selected mother tongue textbooks for the first grade of primary school showed the direction which Czech education should follow. It confirms that professional, pedagogical and didactic competencies of teachers of Czech language unambiguously dominate over the quality of the teaching process. In order to improve them we carry out a follow-up research that by the means of modern technology Eye Tracker monitors the effectiveness of strategies for reading of pupils of 4th grade of primary school.

Klasifikace

  • Druh

    J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)

  • CEP obor

    AM - Pedagogika a školství

  • OECD FORD obor

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    S - Specificky vyzkum na vysokych skolach

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2016

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název periodika

    Nová čeština - doma i ve světě

  • ISSN

    1805-367X

  • e-ISSN

  • Svazek periodika

    1

  • Číslo periodika v rámci svazku

    1

  • Stát vydavatele periodika

    CZ - Česká republika

  • Počet stran výsledku

    12

  • Strana od-do

    90-102

  • Kód UT WoS článku

  • EID výsledku v databázi Scopus