Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F22%3A00557568" target="_blank" >RIV/67985998:_____/22:00557568 - isvavai.cz</a>

  • Výsledek na webu

    <a href="https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody/files/extfile/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody.pdf" target="_blank" >https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody/files/extfile/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody.pdf</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    čeština

  • Název v původním jazyce

    Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Větší důraz má být kladen například na skupinové aktivity, projektovou výuku, aplikaci znalostí v různých kontextech nebo badatelskou výuku. Existuje ovšem relativně málo studií analyzujících využívání různých typů vyučovacích metod učiteli na prvním stupni základní školy v České republice (ČR) a zahraničí a jejich vztah s výsledky. Tato studie využívá longitudinální data reprezentativního vzorku žáků základních škol k analýze, v jakém procentu hodin se v ČR a zahraničí využívají čtyři typy metod: 1) přednášení, 2) osvojení, 3) porozumění a 4) testování. Kromě toho se zaměřujeme na otázku, jaký vztah mají vyučovací metody s pokrokem ve čtenářských dovednostech a matematice mezi 4. a 6. ročníkem. Vyučovací metody byly sbírány od učitelů čtvrtého ročníku formou dotazníků v rámci výzkumu TIMSS 2011. Pro odhad vztahu vyučovacích metod a výsledků využíváme faktu, že žáci byli v obou ročnících testováni ve dvou předmětech. Proto můžeme odhadnout, jak se liší pokrok, když je žák mezi předměty učen jinou intenzitou metod (fixní-efekty na úrovni žáka).

  • Název v anglickém jazyce

    The intensity of teachers’ use of teaching methods and its impact on learning outcomes

  • Popis výsledku anglicky

    One of the two principal aims of the Czech Republic’s national Strategy for Education Policy up to 2030+ is to transform both the content of school curricula and the methods used to teach them. For example, greater emphasis is to be placed on group activities, project-based teaching, the application of knowledge to various contexts and enquiry-based learning. Yet, to date, rather few studies have analysed how different types of teaching methods are used by primary school teachers in the Czech Republic or at the equivalent level abroad and what impacts their use has on learning outcomes. This study uses longitudinal data from a representative sample of primary school pupils to analyse what percentage of lessons — in the Czech Republic and abroad — make use of four specific teaching approaches: 1) lecturing, 2) appropriation, 3) comprehension and 4) testing. We then look into the relationship between these teaching methods and pupils’ progress in reading skills and mathematics between the fourth and sixth years of primary school. The data on teaching methods was gathered from fourth year primary school teachers via a questionnaire as part of TIMSS 2011. To estimate the relationship between teaching methods and learning outcomes, we make use of the fact that the pupils were tested in two subjects in both years. This means that we can estimate the difference in progress made when pupils are taught using each method with greater or lesser intensity in the two subjects (pupil level fixed-effects).

Klasifikace

  • Druh

    O - Ostatní výsledky

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50202 - Applied Economics, Econometrics

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů