Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F67985998%3A_____%2F22%3A00557568" target="_blank" >RIV/67985998:_____/22:00557568 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody/files/extfile/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody.pdf" target="_blank" >https://idea.cerge-ei.cz/files/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody/files/extfile/IDEA_Studie_5_2022_Vyucovaci_metody.pdf</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Intenzita používání vyučovacích metod učiteli a jejich vztah s výsledky vzdělávání
Popis výsledku v původním jazyce
Jedním ze dvou hlavních cílů národní Strategie vzdělávací politiky do roku 2030+ je proměna obsahu a způsobu výuky. Větší důraz má být kladen například na skupinové aktivity, projektovou výuku, aplikaci znalostí v různých kontextech nebo badatelskou výuku. Existuje ovšem relativně málo studií analyzujících využívání různých typů vyučovacích metod učiteli na prvním stupni základní školy v České republice (ČR) a zahraničí a jejich vztah s výsledky. Tato studie využívá longitudinální data reprezentativního vzorku žáků základních škol k analýze, v jakém procentu hodin se v ČR a zahraničí využívají čtyři typy metod: 1) přednášení, 2) osvojení, 3) porozumění a 4) testování. Kromě toho se zaměřujeme na otázku, jaký vztah mají vyučovací metody s pokrokem ve čtenářských dovednostech a matematice mezi 4. a 6. ročníkem. Vyučovací metody byly sbírány od učitelů čtvrtého ročníku formou dotazníků v rámci výzkumu TIMSS 2011. Pro odhad vztahu vyučovacích metod a výsledků využíváme faktu, že žáci byli v obou ročnících testováni ve dvou předmětech. Proto můžeme odhadnout, jak se liší pokrok, když je žák mezi předměty učen jinou intenzitou metod (fixní-efekty na úrovni žáka).
Název v anglickém jazyce
The intensity of teachers’ use of teaching methods and its impact on learning outcomes
Popis výsledku anglicky
One of the two principal aims of the Czech Republic’s national Strategy for Education Policy up to 2030+ is to transform both the content of school curricula and the methods used to teach them. For example, greater emphasis is to be placed on group activities, project-based teaching, the application of knowledge to various contexts and enquiry-based learning. Yet, to date, rather few studies have analysed how different types of teaching methods are used by primary school teachers in the Czech Republic or at the equivalent level abroad and what impacts their use has on learning outcomes. This study uses longitudinal data from a representative sample of primary school pupils to analyse what percentage of lessons — in the Czech Republic and abroad — make use of four specific teaching approaches: 1) lecturing, 2) appropriation, 3) comprehension and 4) testing. We then look into the relationship between these teaching methods and pupils’ progress in reading skills and mathematics between the fourth and sixth years of primary school. The data on teaching methods was gathered from fourth year primary school teachers via a questionnaire as part of TIMSS 2011. To estimate the relationship between teaching methods and learning outcomes, we make use of the fact that the pupils were tested in two subjects in both years. This means that we can estimate the difference in progress made when pupils are taught using each method with greater or lesser intensity in the two subjects (pupil level fixed-effects).
Klasifikace
Druh
O - Ostatní výsledky
CEP obor
—
OECD FORD obor
50202 - Applied Economics, Econometrics
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2022
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů