Eyetracker jako pomocník při monitorování cesty ke čtenářské gramotnosti
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701G5N" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701G5N - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Eyetracker jako pomocník při monitorování cesty ke čtenářské gramotnosti
Popis výsledku v původním jazyce
V první části příspěvek shrnuje stěžejní výsledky předchozích výzkumných snah týmu z Pedagogické fakulty Ostravské univerzity v Ostravě při sledování rozvoje čtenářské gramotnosti žáků na 1. stupni ZŠ a zdůvodňuje aktuální volbu moderní technologie eyetrackeru. Původně byla při měřeních tímto přístrojem pozornost upřena na mapování kvality čtení s porozuměním u žáků 4. ročníku ZŠ, avšak realizovaná pilotáž naznačila potřebu výzkumně se soustředit už na vstupní etapu nácviku čtení a počáteční čtenářské gramotnosti. V průběhu školního roku 2014/2015 bylo prováděno měření dvou skupin žáků 1. ročníku a sledována vývojová dynamika kvantitativních a kvalitativních parametrů čtenářských výkonů žáků vyučovaných rozdílnými metodami: metodou analyticko-syntetickou se slabikami a metodou genetickou. Příspěvek představuje nejen průběh pilotáže, ale současně vyvozuje první závěry, které budou dále ověřovány na širším vzorku respondentů.
Název v anglickém jazyce
EYETRACKER AS AN AID WHEN MONITORING THE WAY TOWARDS READING LITERACY
Popis výsledku anglicky
In the first part the paper summarizes fundamental results of previous research efforts when monitoring reading literacy of pupils of the first grade of Primary schools and it gives reasons for current choice of modern technology Eyetracker. Originally, when measuring by this device, the attention was paid to mapping the reading quality with comprehension provided by pupils of 4th class of Primary schools. However, this pilot research resulted in the need to focus on the enter stage of the reading practice and initial literacy. During the school year 2014/2015 a study of two groups of pupils of the 1st class was done and a developmental dynamics was studied to find quantitative and qualitative parameters of the reading results of pupils taught by the means of different methods: using an analytic-synthetic method with syllables and genetic method. The paper presents the process of the pilot project as well as it shows first conclusions, which will be tested on a wider sample of respondents.
Klasifikace
Druh
J<sub>x</sub> - Nezařazeno - Článek v odborném periodiku (Jimp, Jsc a Jost)
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
S - Specificky vyzkum na vysokych skolach
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Didaktické studie
ISSN
1804-1221
e-ISSN
—
Svazek periodika
8
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
30
Strana od-do
53-83
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—