Školská inkluze versus exkluze
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F16%3AA1701LW9" target="_blank" >RIV/61988987:17450/16:A1701LW9 - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Školská inkluze versus exkluze
Popis výsledku v původním jazyce
Vědecká monografie se zabývá aktuálním a hojně diskutovaným tématem školské politiky, které se týká otázek inkluze a exkluze dětí předškolního věku a žáků základního vzdělávání. Kontexty inkluze a exkluze jsou významně ovlivněné celou řadou skutečností, počínaje vlastní strukturou osobnosti a její vnitřními a vnějšími dispozicemi, včetně charakteru rodiny, ve které jedinec žije a která formuje jeho podobu kvality života, má přímý vliv na socializační procesy, kterými jedinec ve svém životní trajektorii prochází. Sociální prostor, v němž žijí a vyrůstají děti a žáci, výrazně determinuje procesy jejich školní úspěšnosti. Vlastní postojová schémata pedagogů, s kterými se ve své vzdělávací trajektorii setkávají a kteří mají na ně vliv při formování socio-edukativních vlastností a rozvoje osobnostních struktur, stejně tak profesní pohled pedagogů na speciální vzdělávací potřeby cílových skupin dětí a žáků, nebo dokonce příslušnost k jejich etnicitě významně umocňují propasti ve vzdělávacích dráhách dotčené populace. Kniha prezentuje průřezová výzkumná zjištění několika k tématu realizovaných výzkumných záměrů, jejichž řešitelé stáli v čele několika uvedených projektů.
Název v anglickém jazyce
School inclusion versus exclusion: The selected context of education of socially exclusded children and pupils with special educational needs
Popis výsledku anglicky
In the general context common education is interpreted as education within mainstream, where the socio-educational characteristics of the affected group of children and pupils is distinguished by heterogeneity. Inclusive education is realized in common education and during its implementation the emphasis is placed on a certain level of support of education of all pupils who necessarily need the support for its fulfilment. Therefore, it places increased demands on teachers, especially in the area of differentiation and individualization of lessons. The central topic of this monograph is a discourse in a specified area of the educational system (pre-school and primary), whose integral part is formed by children, pupils and parents from the sociologically monitored localities of social exclusion in the Czech Republic. The authors summarize basic background of definition, connotation and denotation of this issue of school educational policy. They point to discussed areas and present their content from various perspectives with the aim to offer objective critical picture about the condition of given matter, and they emphasize (research) elementary paradigms of the field of special education. An integral part of the concept in this topic is a purposefully selected overview of individual relevant parts and final findings from research-oriented project intentions. The authors also point to explicitly and implicitly defined circumstances of pedagogical and social educational nature which have to be expected by the researcher. The research requires erudition, orientation in current legislation, taking into account current trends of the society both in Czech and world context and also integration of all defined research paradigms.
Klasifikace
Druh
B - Odborná kniha
CEP obor
AM - Pedagogika a školství
OECD FORD obor
—
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2016
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
ISBN
978-80-7464-840-3
Počet stran knihy
114
Název nakladatele
Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta
Místo vydání
Ostrava
Kód UT WoS knihy
—