Úloha didakticky strukturované analýzy a interpretace ikonografických pramenů v pregraduální přípravě učitelů společenských věd
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F19%3AA200246Q" target="_blank" >RIV/61988987:17450/19:A200246Q - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Úloha didakticky strukturované analýzy a interpretace ikonografických pramenů v pregraduální přípravě učitelů společenských věd
Popis výsledku v původním jazyce
Studie přináší výsledky výzkumu z roku 2015, jehož cílem bylo zjistit kvalitativní úroveň analýzy a interpretace ikonografického pramene (konkrétně historické karikatury) u budoucích učitelů výchovy k občanství. Jako výzkumný nástroj byla využita kombinace metody eye-trackingu a audiozáznamu slovních odpovědí testovaných studentů na dané otázky. Do výzkumu bylo zapojeno celkem 24 studentů oboru Učitelství občanské výchovy pro 2. stupeň základní školy na Pedagogické fakultě Ostravské univerzity. Výzkumná zjištění ukazují, že interpretační dovednosti studentů jsou dosti povrchní, studenti mají potíže s analýzou použité symboliky, zasazením zobrazené situace do politického a historického kontextu a především s interpretací ikonografického sdělení i s vystižením obecnějšího významu dané karikatury. Z těchto výsledků vyplývá, že je nezbytné posílit rozvíjení analytických a interpretačních kompetencí budoucích učitelů společenskovědních předmětů v rámci oborově didaktické přípravy, neboť mezi cíle výuky na základních a středních školách patří nejen budování znalostí, ale také dovedností analyzovat a interpretovat verbální i ikonické texty, což vyžaduje uplatnění vyšších kognitivních operací.
Název v anglickém jazyce
The role of the structured analysis and interpretation of iconographic sources in pre-service teaching of social science teachers
Popis výsledku anglicky
The study presents the results of the research implemented in 2015. The aim of this research was to determine the qualitative level of analysis and interpretation of iconographic source (historical caricature) in pre-service teaching for future social science teachers at lower secondary level. The research methods of eye-tracking and audio recordings of students' responses to specific questions were used. A total of 25 students from the Department of Civic Education at the Faculty of Education (University of Ostrava) took part in the research. The research findings show that the skills of interpretation are not in-depth. The students have difficulty analyzing the symbolism, understanding the depicted situation in its historical and political context and especially with interpretation of iconographic message and with understanding the general meaning of caricatures. These results show that it is necessary to strengthen the development of analytical and interpretative competencies of future social science teachers in the field of didactics, because the aim of primary and secondary education is not only the knowledge development, but also the ability to analyze and interpret both verbal and iconic texts, which requires the use of higher order thinking skills.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
V - Vyzkumna aktivita podporovana z jinych verejnych zdroju
Ostatní
Rok uplatnění
2019
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
CIVILIA - odborná revue pro didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
—
Svazek periodika
10
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
18
Strana od-do
4-22
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—