Strukturované pozorování jako nástroj reflexe výuky společenskovědních předmětů na základních a středních školách z hlediska efektivního využití didaktických médií
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA210276K" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A210276K - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv" target="_blank" >http://ksv.upol.cz/civilia/?page=archiv</a>
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Strukturované pozorování jako nástroj reflexe výuky společenskovědních předmětů na základních a středních školách z hlediska efektivního využití didaktických médií
Popis výsledku v původním jazyce
Studie objasňuje význam strukturovaného pozorování pro reflexi výuky společenskovědních předmětů na základních a středních školách se zaměřením na efektivní využití didaktických médií. Pozornost je věnována mediím vizuálním, audiovizuálním, textovým a grafickým a jejich didakticky strukturované analýze a interpretaci. Autorka předkládá návrhy kritérií, která je možno zařadit do záznamového archu pozorování a která pokrývají široké spektrum aktivit podněcujících vyšší kognitivní operace a kritické myšlení, dále různé vyučovací formy a metody, učební úlohy, produktivní a kreativní činnosti i prvky zážitkového vyučování. Navržený nástroj je možno uplatnit nejen v pregraduální přípravě učitelů v rámci průběžné a souvislé pedagogické praxe, je využitelný také začínajícími učiteli při vstupu do učitelské profese, jejich uvádějícími učiteli, případně pedagogickými pracovníky podílejícími se na řízení konkrétní školy.
Název v anglickém jazyce
Structured observation as a tool for reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools with emphasis on effective use of didactic media
Popis výsledku anglicky
The study explains the significance of structured observation in the reflection on teaching and learning social science subjects at primary and secondary schools, with emphasis on effective use of didactic media. Attention is paid to visual, audiovisual, text and graphic media and their didactically structured analysis and interpretation. The author suggests criteria which can be included into an observation record sheet and which cover a broad spectrum of activities inciting higher cognitive processes and critical thinking, and also other teaching forms and methods, learning tasks, productive and creative activities, and elements of experiential education. The suggested tool is applicable in pre-gradual teacher training as part of continual teaching practice, but can also be used by aspiring teachers who enter the teaching profession, by their mentors, and other educators participating in the day-to-day operation of a particular school.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
CIVILIA - odborná revue pro didaktiku společenských věd
ISSN
1805-3963
e-ISSN
—
Svazek periodika
11
Číslo periodika v rámci svazku
1
Stát vydavatele periodika
CZ - Česká republika
Počet stran výsledku
17
Strana od-do
4-21
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—