Diagnostic activities of nursery school teachers as a factor in meeting preschool education goals
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F20%3AA21028MP" target="_blank" >RIV/61988987:17450/20:A21028MP - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
—
DOI - Digital Object Identifier
—
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
angličtina
Název v původním jazyce
Diagnostic activities of nursery school teachers as a factor in meeting preschool education goals
Popis výsledku v původním jazyce
Pedagogical diagnostics are firmly rooted in nursery school upbringing and education. They are closely connected with educational individualization arising from the Education Act and the Framework Educational Programme for Preschool Education. These objectives involve the need to accept preschool children’s natural development features and project them into the contents, forms and methods of their education. We focused our research on the application of pedagogical diagnostics by nursery school teachers in the course of the day. We approached nursery school managers, headmistresses and senior teachers. We determined how they ensured pedagogical diagnostics in the tions of their nursery schools, which allowed us to find out, assess and evaluate the positive and negative aspects of the educational process and see whether the developmental steps in the upbringing and education relate to expectations, objectives in the school educational programme and the preschool education goals. The research outcomes revealed that nursery school managers view the diagnostics as beneficial in achieving the educational goals determined by the school education programme Pedagogická diagnostika má své pevné místo i v oblasti výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Velmi úzce souvisí s individualizací vzdělávání, která vyplývá jak z cílů školského zákona, tak z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Tyto cíle ukládají potřebu akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a následně je promítat do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání. V našem výzkumu jsme zaměřili pozornost na důvody a druhy uplatňování pedagogické diagnostiky učitelkou v průběhu dne v mateřské škole.
Název v anglickém jazyce
Diagnostic activities of nursery school teachers as a factor in meeting preschool education goals
Popis výsledku anglicky
Pedagogical diagnostics are firmly rooted in nursery school upbringing and education. They are closely connected with educational individualization arising from the Education Act and the Framework Educational Programme for Preschool Education. These objectives involve the need to accept preschool children’s natural development features and project them into the contents, forms and methods of their education. We focused our research on the application of pedagogical diagnostics by nursery school teachers in the course of the day. We approached nursery school managers, headmistresses and senior teachers. We determined how they ensured pedagogical diagnostics in the tions of their nursery schools, which allowed us to find out, assess and evaluate the positive and negative aspects of the educational process and see whether the developmental steps in the upbringing and education relate to expectations, objectives in the school educational programme and the preschool education goals. The research outcomes revealed that nursery school managers view the diagnostics as beneficial in achieving the educational goals determined by the school education programme Pedagogická diagnostika má své pevné místo i v oblasti výchovy a vzdělávání v mateřské škole. Velmi úzce souvisí s individualizací vzdělávání, která vyplývá jak z cílů školského zákona, tak z Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání. Tyto cíle ukládají potřebu akceptovat přirozená vývojová specifika dětí předškolního věku a následně je promítat do obsahu, forem a metod jejich vzdělávání. V našem výzkumu jsme zaměřili pozornost na důvody a druhy uplatňování pedagogické diagnostiky učitelkou v průběhu dne v mateřské škole.
Klasifikace
Druh
D - Stať ve sborníku
CEP obor
—
OECD FORD obor
50300 - Education
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2020
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název statě ve sborníku
Edukacja małego dziecka
ISBN
978-83-7587-468-6
ISSN
—
e-ISSN
—
Počet stran výsledku
11
Strana od-do
105-116
Název nakladatele
Oficyna Wydawnicza Impuls
Místo vydání
Kraków
Místo konání akce
Cieszyn
Datum konání akce
1. 1. 2019
Typ akce podle státní příslušnosti
EUR - Evropská akce
Kód UT WoS článku
—