Hodnocení pedagogické činnosti asistentky pedagoga v mateřské škole učitelkou
Identifikátory výsledku
Kód výsledku v IS VaVaI
<a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F21%3AA2202A4C" target="_blank" >RIV/61988987:17450/21:A2202A4C - isvavai.cz</a>
Výsledek na webu
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662" target="_blank" >http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662</a>
DOI - Digital Object Identifier
<a href="http://dx.doi.org/10.14712/23362189.2020.1662" target="_blank" >10.14712/23362189.2020.1662</a>
Alternativní jazyky
Jazyk výsledku
čeština
Název v původním jazyce
Hodnocení pedagogické činnosti asistentky pedagoga v mateřské škole učitelkou
Popis výsledku v původním jazyce
Článek si klade za cíl uvést výsledky výzkumu identifikace činností požadovaných od asistenta pedagoga v mateřských školách legislativními dokumenty, realizace činností asistenty pedagoga a jejich hodnocení učitelkami. Respondentkami se stalo 32 kvalifikovaných a profesionálně aktivních učitelek pracujících ve stejných třídách MŠ jako 32 asistentek pedagoga, jejichž realizaci činností hodnotily v letech 2017–2019. Metoda: kvalitativní obsahová analýza odpovídajících legislativních dokumentů, rozhovory ke zjištění činností vykonávaných asistentkou a jejich hodnocení učitelkou. Výsledky: V přímých pedagogických činnostech jako pozitivní ohodnotily učitelky pomoc asistentek při fyzické aktivaci dětí, při adaptaci dětí na prostředí MŠ, při upevňování základních návyků dětí, při ochraně bezpečí a zdraví dítěte, při činnosti s dětmi ve skupině podle stanovených postupů a pokynů učitelky zaměřené na specifické výchovné potřeby dítěte. Negativně hodnotily neposkytování podpory a pomoci dětem se SVP při vzdělávání, nadměrné vykonávání některých činností a nevhodnou kritiku dítěte. Jako pozitivní v činnostech souvisejících s přímou pedagogickou činností hodnotily aktivitu, péči a starost o intaktní děti během vzdělávání. Jako nepřijatelné učitelky hodnotily neposkytování pomoci dítěti a vzájemné konflikty asistentek před dětmi. Jako nevalnou vyhodnotily (ne)znalost výsledků diagnostiky dětí asistentkami. Učitelky konstatují i přání, očekávání realizace některých činností asistentkou. Závěr: Výsledky hodnocení realizace činností asistenta pedagoga v MŠ učitelkami dávají možnost jejich zkvalitnění.
Název v anglickém jazyce
Teachers’ Evaluation of the Pedagogical Activity of Teaching Assistants in a Kindergarten
Popis výsledku anglicky
The article presents results on identifying activities required from teaching assistants in kindergartens by legislative documents and their implementation and evaluation. The respondents were 32 qualified female teachers and 32 teaching assistants from the same kindergarten classes. The implementation of activities was evaluated by the teachers in 2017-2019. Methods: Qualitative content analysis of legislative documents, interviews identifying activities performed by teaching assistants, and teachers’ evaluation. Results: Indirect pedagogical activities, assistants’ help in children’s physical activation, adaptation to the kindergarten environment, strengthening of basic habits, protecting safety and health, and group activities according to teachers’ established procedures and instructions focused on the children’s SEN were evaluated as positive. Failure to provide support and assistance to children with SEN, excessive performance of some activities, and inappropriate criticism was seen as negative. In activities related to direct pedagogical activities, care and concern for intact children were evaluated as positive. Failure to assist. children and mutual conflicts of assistants in front of children were evaluated as unacceptable. Their knowledge of children’s diagnostic results was evaluated as being insufficient. The teachers also stated their desires and, expectations regarding the implementation of some activities. Conclusion: The results of the evaluation of the implementation of the teaching assistants’ activity in kindergartens provides an area for their improvement.
Klasifikace
Druh
J<sub>ost</sub> - Ostatní články v recenzovaných periodicích
CEP obor
—
OECD FORD obor
50301 - Education, general; including training, pedagogy, didactics [and education systems]
Návaznosti výsledku
Projekt
—
Návaznosti
I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace
Ostatní
Rok uplatnění
2021
Kód důvěrnosti údajů
S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů
Údaje specifické pro druh výsledku
Název periodika
Pedagogika
ISSN
0031-3815
e-ISSN
2336-2189
Svazek periodika
71
Číslo periodika v rámci svazku
2
Stát vydavatele periodika
TD - Čadská republika
Počet stran výsledku
16
Strana od-do
262-277
Kód UT WoS článku
—
EID výsledku v databázi Scopus
—