Vše

Co hledáte?

Vše
Projekty
Výsledky výzkumu
Subjekty

Rychlé hledání

  • Projekty podpořené TA ČR
  • Významné projekty
  • Projekty s nejvyšší státní podporou
  • Aktuálně běžící projekty

Chytré vyhledávání

  • Takto najdu konkrétní +slovo
  • Takto z výsledků -slovo zcela vynechám
  • “Takto můžu najít celou frázi”

THE IMPACT OF POSITIVE ILLUSORY BIAS ON THE ESTIMATION OF SCHOOL COMPETENCE OF CHILDREN WITH ADHD

Identifikátory výsledku

  • Kód výsledku v IS VaVaI

    <a href="https://www.isvavai.cz/riv?ss=detail&h=RIV%2F61988987%3A17450%2F22%3AA2402G9P" target="_blank" >RIV/61988987:17450/22:A2402G9P - isvavai.cz</a>

  • Nalezeny alternativní kódy

    RIV/61989592:15410/22:73616354

  • Výsledek na webu

    <a href="https://library.iated.org/view/SKOBRTAL2022IMP" target="_blank" >https://library.iated.org/view/SKOBRTAL2022IMP</a>

  • DOI - Digital Object Identifier

    <a href="http://dx.doi.org/10.21125/edulearn.2022.0576" target="_blank" >10.21125/edulearn.2022.0576</a>

Alternativní jazyky

  • Jazyk výsledku

    angličtina

  • Název v původním jazyce

    THE IMPACT OF POSITIVE ILLUSORY BIAS ON THE ESTIMATION OF SCHOOL COMPETENCE OF CHILDREN WITH ADHD

  • Popis výsledku v původním jazyce

    Cílem práce bylo zjistit povahu vztahu mezi syndromem ADHD a fenoménem Positive Illusory Bias (PIB) na základě srovnání skupiny dětí s ADHD se skupinou zdravých dětí. Zkoumaný vzorek sestával ze 122 dětí, ADHD skupina versus kontrolní skupina - v obou skupinách celkem 74 chlapců, 48 dívek, ve věkovém rozpětí 10 - 14 let (průměrný věk 10,78 let, SD = 0,82 let). Bylo porovnáno vnímání odhadu školní úspěšnosti ve vybraných předmětech dětmi s ADHD, které bylo srovnáno s non-ADHD dětmi. Jako míra přítomnosti efektu positive illusory bias bylo použito diskrepance mezi tím, jak děti odhadovaly svou školní úspěšnost a průměrnou známkou ve sledovaných předmětech. Signifikantní rozdíly byly nalezeny v následujících parametrech: Rozdíly ve známkách mezi on-ADHD dětmi a dětmi se syndromem ADHD byly statisticky významné jak v předmětu Český jazyk (p < ,05) tak v předmětu Matematika (p < ,05). Rozdíl mezi subjektivním sebepojetím v oblasti matematiky a objektivní známkou z toho předmětu mezi skupinou zdravých dětí (N=67) a dětí s ADHD (N=48) je statisticky významný (p < ,05). Statisticky významný se ukázal také rozdíl mezi subtestem čtení (p < ,05), pravopisu (p < ,05), psaní (p < ,05) a známkou z českého jazyka. Rozdíly byl nalezen rovněž mezi známkou z matematiky a subtestem obecných schopností (p < ,05) a subtestem sebedůvěry (p < ,05). Naše výsledky ukázaly výrazný rozdíl mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti, kdy děti s ADHD svoje schopnosti nadhodnocují, zatímco non-ADHD děti mají tendenci své schopnosti spíše podhodnocovat. Předpokládáme, že PIB může představovat jednu z charakteristik dětí s ADHD. U dětí s ADHD se projevuje přítomnost fenoménu PIB. Diskrepance mezi jejich sebepojetím v oblasti školních dovedností a objektivním měřítkem ve formě školních známek je kladná, tj. tyto děti své schopnosti nadhodnocují. Naopak u non-ADHD dětí je diskrepance mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti a objektivním kritériem záporná, tzn., že tyto děti se spíše podceňují.

  • Název v anglickém jazyce

    THE IMPACT OF POSITIVE ILLUSORY BIAS ON THE ESTIMATION OF SCHOOL COMPETENCE OF CHILDREN WITH ADHD

  • Popis výsledku anglicky

    Cílem práce bylo zjistit povahu vztahu mezi syndromem ADHD a fenoménem Positive Illusory Bias (PIB) na základě srovnání skupiny dětí s ADHD se skupinou zdravých dětí. Zkoumaný vzorek sestával ze 122 dětí, ADHD skupina versus kontrolní skupina - v obou skupinách celkem 74 chlapců, 48 dívek, ve věkovém rozpětí 10 - 14 let (průměrný věk 10,78 let, SD = 0,82 let). Bylo porovnáno vnímání odhadu školní úspěšnosti ve vybraných předmětech dětmi s ADHD, které bylo srovnáno s non-ADHD dětmi. Jako míra přítomnosti efektu positive illusory bias bylo použito diskrepance mezi tím, jak děti odhadovaly svou školní úspěšnost a průměrnou známkou ve sledovaných předmětech. Signifikantní rozdíly byly nalezeny v následujících parametrech: Rozdíly ve známkách mezi on-ADHD dětmi a dětmi se syndromem ADHD byly statisticky významné jak v předmětu Český jazyk (p < ,05) tak v předmětu Matematika (p < ,05). Rozdíl mezi subjektivním sebepojetím v oblasti matematiky a objektivní známkou z toho předmětu mezi skupinou zdravých dětí (N=67) a dětí s ADHD (N=48) je statisticky významný (p < ,05). Statisticky významný se ukázal také rozdíl mezi subtestem čtení (p < ,05), pravopisu (p < ,05), psaní (p < ,05) a známkou z českého jazyka. Rozdíly byl nalezen rovněž mezi známkou z matematiky a subtestem obecných schopností (p < ,05) a subtestem sebedůvěry (p < ,05). Naše výsledky ukázaly výrazný rozdíl mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti, kdy děti s ADHD svoje schopnosti nadhodnocují, zatímco non-ADHD děti mají tendenci své schopnosti spíše podhodnocovat. Předpokládáme, že PIB může představovat jednu z charakteristik dětí s ADHD. U dětí s ADHD se projevuje přítomnost fenoménu PIB. Diskrepance mezi jejich sebepojetím v oblasti školních dovedností a objektivním měřítkem ve formě školních známek je kladná, tj. tyto děti své schopnosti nadhodnocují. Naopak u non-ADHD dětí je diskrepance mezi vnímáním vlastní školní úspěšnosti a objektivním kritériem záporná, tzn., že tyto děti se spíše podceňují.

Klasifikace

  • Druh

    D - Stať ve sborníku

  • CEP obor

  • OECD FORD obor

    50100 - Psychology and cognitive sciences

Návaznosti výsledku

  • Projekt

  • Návaznosti

    I - Institucionalni podpora na dlouhodoby koncepcni rozvoj vyzkumne organizace

Ostatní

  • Rok uplatnění

    2022

  • Kód důvěrnosti údajů

    S - Úplné a pravdivé údaje o projektu nepodléhají ochraně podle zvláštních právních předpisů

Údaje specifické pro druh výsledku

  • Název statě ve sborníku

    EDULEARN22 Proceedings

  • ISBN

    978-84-09-42484-9

  • ISSN

    2340-1117

  • e-ISSN

  • Počet stran výsledku

    7

  • Strana od-do

    2212-2218

  • Název nakladatele

    IATED

  • Místo vydání

    Palma

  • Místo konání akce

    Palma

  • Datum konání akce

    4. 7. 2022

  • Typ akce podle státní příslušnosti

    WRD - Celosvětová akce

  • Kód UT WoS článku